Профспілки Угорщини: зарплати вчителів виросли, але умови праці та соціальний діалог погіршилися

Починаючи з 1989 року система державної освіти Угорщини перебуває в процесі постійних радикальних змін. З одного боку, це пов'язано з ідеями провести «глобальні зміни», які регулярно виникають у кількох попередніх та у діючого урядів з метою підвищення якості освіти, а з іншого боку, викликано рекомендаціями міжнародних досліджень (в основному, PISA).

У той же час, дуже мало часу і енергії витрачається на поліпшення умов праці вчителів та утвердження соціального діалогу між урядом і представниками працівників освіти.

Праця в умовах, які постійно змінюються, є стресовою сама по собі. До того ж, окрім викладацьких функцій, вчителям доводиться виконувати величезну кількість адміністративних завдань, що вимагає багато часу та енергії. У 2015 році була введена нова модель кар'єри державних службовців, яка в теорії мала призвести до підвищення зарплат, так, зарплати вчителів повинні були зрости до рівня 60-70% від середньої зарплати в ЄС. Це означало б підвищення зарплат майже на 40%, якби при цьому не відбувалося паралельно зростання робочого навантаження: в середньому, на 20% збільшився час викладання і на 30% збільшився робочий час у цілому.

У той же час нові категорії зарплат не стосуються технічного персоналу в школах і невикладацьких кадрів в інших освітніх установах. Однією з цілей Профспілки працівників освіти Угорщини, якої ще не досягнуто, є збільшення зарплат невикладацьким кадрам дитячих садків і ясел, а також адміністративним працівникам і помічникам в освітніх установах, оскільки їхні зарплати були заморожені з 2008 року. Рівень їхніх зарплат сягає лише мінімального рівня заробітної плати у країні і не схоже, щоб уряд мав намір змінити цю ситуацію.

Офіс Державного секретаря з питань освіти ініціював проведення консультацій зі Страйковим комітетом, щоб створити враження, що вимоги профспілок працівників освіти сприймаються всерйоз. Профспілкові організації, які не входять до Страйкового комітету, також були запрошені. Основними темами дискусій, як очікується, будуть поправки до закону щодо зарплат працівників вищезгаданих категорій і процедури атестації вчителів, яким залишилося 7 років до виходу на пенсію. Вчителі цієї вікової групи мають право на підвищену зарплату тільки в випадку проходження атестації, незважаючи на те, що уряд обіцяв скасувати цю вимогу.

Профспілка працівників освіти Угорщини звернувся до Конституційного суду, щоб домогтися виконання урядом своїх обіцянок.

Як зазначає профспілка, незважаючи на ініціювання консультацій, угорський уряд продовжує уникати зустрічей з представниками працівників освіти і не бажає йти на компроміс з ними.

У листопаді 2016 року голова Профспілки працівників освіти Угорщини Пірошка Галло запросила представників уряду на засідання Президії організації для обговорення змін, запропонованих урядом в сфері професійно-технічного навчання. Також було запрошено 70 колег із регіональних профспілкових організацій, щоб вони могли підняти питання, які їх турбують. Проте запрошені представники уряду не прийшли на зустріч, приславши натомість державного чиновника.

Представники галузевої організації вчителів Національної федерації робітничих рад Угорщини також зазначили відсутність діалогу між угорським урядом і національними профспілками. Незважаючи на те, що раніше федерація домовилася про угоду щодо співпраці з Міністерством освіти і культури, ця угода так і не була реалізована.

Голова Національної федерації робітничих рад Угорщини Андреш Бардоц підкреслив, що між угорським урядом і профспілками немає реального діалогу: «Сьогодні профспілки в Угорщині дуже роздрібнені і тому представництво їх інтересів неефективне. Можливо, вирішення цієї проблеми полягає у налагодженні більш тісної співпраці між профспілками». Зараз Національна федерація робітничих рад Угорщини здійснює певні кроки в напрямі більш ефективної співпраці з іншими профспілками та з представниками профспілок працівників освіти декількох сусідніх країн.

Міжнародний відділ ЦК Профспілки

Схожі публікації


Догори