Профспілка працівників освіти і науки України

Головна > Міжнародна діяльність/Методичні матеріали > Новий звіт мережі «Eurydice»: європейські школи потребують більше кваліфікованих вчителів

Новий звіт мережі «Eurydice»: європейські школи потребують більше кваліфікованих вчителів


14 серпня 2015
Новий звіт мережі «Eurydice»: європейські школи потребують більше кваліфікованих вчителівЄвропейська інформаційна мережа в галузі освіти «Eurydice», створена Європейською Комісією, опублікувала звіт, в якому проаналізовано взаємозв'язок між освітньою політикою в Європі і поведінкою, практикою і сприйняттям вчителів.

Основну увагу в звіті приділено майже двом мільйонам вчителів молодших класів середніх шкіл, що працюють в 28 країнах-членах ЄС, а також в Ісландії, Ліхтенштейні, Чорногорії, колишній Югославській Республіці, Македонії, Норвегії, Сербії і Туреччині.

Цей аналіз включає в себе такі аспекти, як початкова педагогічна освіта, безперервний професійний розвиток, міжнародна мобільність, а також демографія вчителів, умови праці і привабливість професії. У звіті наведено приклади передової практики ряду європейський країн, та зроблено такі ключові висновки.

Педагогічна професія – це професія, в якій зайняті переважно жінки. Чисельність чоловіків становить менше однієї третини вчителів. Навіть у тих небагатьох країнах, де чисельність вчителів-чоловіків і вчителів-жінок є збалансованою, сьогодні менше чоловіків вибирають цю професію, ніж колись.

У Європі, тільки одна третина вчителів молодша 40 років. У деяких системах освіти низький відсоток молодих вчителів у поєднанні з відходом на пенсію вчителів старшого віку може спричинити гостру нестачу кадрів.

У 15-ти європейських країнах мінімальний рівень початкової педагогічної освіти відповідає кваліфікації бакалавра, тоді як в 17-ти країнах необхідний як мінімум ступінь магістра. Мінімальна тривалість здобуття початкової педагогічної освіти зазвичай становить від 4 до 6 років.

Учителі вбачають велику необхідність у безперервному професійному розвитку з таких питань, як навчання учнів з особливими потребами, використання інформаційно-комунікаційних технологій у викладанні, новітні технології на робочому місці, підходи, засновані на індивідуальному навчанні та міждисциплінарне викладання.

В ЄС 27% вчителів були за кордоном з професійних цілей як мінімум один раз і як мінімум протягом одного тижня. Цей відсоток найбільший в країнах Скандинавії і Прибалтики. Найвищою залишається міжнародна мобільність вчителів іноземних мов.

• На сьогодні, в 28 європейських освітніх системах використовується система моніторингу ринку праці, з метою відстеження співвідношення пропозиції і попиту викладацьких кадрів, на незалежній основі або в рамках офіційних процедур планування.

Дев'ять країн провели або проводять рекламні кампанії з підвищення престижу педагогічної професії та залучення нових студентів в педагогічні навчальні заклади, а їх випускників – в професію.

Отримані дані свідчать, що ще чимало належить зробити для підвищення якості викладання в Європі. Європейський комітет профспілок освіти виступає за те, щоб уряди зменшували дефіцит кваліфікованих вчителів за рахунок залучення більшої кількості вчителів-чоловіків і шляхом збільшення числа вчителів-початківців та поліпшення їх початкових умов праці.

Необхідні подальші зусилля для забезпечення відповідної тривалості робочого часу, навантаження і заробітної плати, виділення як мінімум 10% робочого часу вчителів на безперервний професійний розвиток, розширення ефективного діалогу в галузі освіти і навчання.

У 2013 році ЄКПО провів опитування «Розвиток статусу та привабливості педагогічної професії під час економічної кризи – ключове завдання соціальних партнерів у сфері освіти».

У ході опитування профспілки та організації роботодавців із 41 країни прийшли до висновку, що загальне просування іміджу професії у суспільстві і в ЗМІ є найпотужнішим засобом підвищення статусу і привабливості професії.

Оплата праці вчителів і безперервне підвищення кваліфікації також розглядалися як пріоритети. Це опитування стало центральним елементом річного проекту ЄКПО і європейської організації роботодавців у сфері освіти.

У цьому контексті, новий звіт «Eurydice» пропонує широке оновлення даних з найбільш важливих питань, що стосуються розвитку педагогічної професії.
Однак, у ньому не багато нових пропозицій щодо покращення ситуації. Повна версія звіту «Педагогічна професія в Європі: методи, сприйняття і політика», доступна в он-лайн режимі.

Звіт ґрунтується на даних «Eurydice», Євростату і ЮНЕСКО/ОЕСР/ Євростат, а також на вторинному аналізі TALIS 2013. Базисний рік звіту – 2013/14.

Міжнародний відділ ЦК Профспілки

Повернутися