Профспілка працівників освіти і науки України

Головна > Міжнародна діяльність > Угорщина: учні, вчителі та батьки вимагають кращої освіти

Угорщина: учні, вчителі та батьки вимагають кращої освіти


23 лютого 2016

Угорщина: учні, вчителі та батьки вимагають кращої освітиНезгода вчителів Угорщини з політикою угорського уряду в сфері освіти зростає. У січні вчителі двох різних середніх шкіл направили уряду окремі відкриті листи.

До їхньої петиції «Я хотів би викладати» приєдналися вчителі ще 466 навчальних закладів, в тому числі вихователі дитячих садків, вчителі початкових і середніх шкіл, викладачі середніх професійно-технічних освітніх установ.

У відкритих листах вчителі двох середніх шкіл підкреслили наступні проблеми угорської системи освіти, які, на їхню думку, є перепоною для надання якісної освіти:

  • надмірна централізація системи освіти (наприклад, нова державна централізована структура – «KLIK» відповідає за усе фінансування та утримання шкіл);
  • занадто багато реформ і змін було проведено за дуже короткий період часу, які в свою чергу не узгоджуються одна з одною;
  • вчителі – не адміністратори, тому вирішення адміністративних питань не повинно зменшувати години педагогічної роботи;
  • мають бути відновлені такі функції допоміжного персоналу, як організатори, фінансові менеджери і працівники з питань захисту дітей та молоді;
  • необхідна більш гнучка, персоналізована освіта, оскільки підвищення кваліфікації та поглиблення знань учнів сьогодні є практично неможливими;
  • рамки навчально-методичних програм повинні дозволяти надавати учням більш практичні знання;
  • підвищення зарплат вчителів та допоміжного персоналу;
  • відновлення попередньої системи бакалаврату/випускних іспитів у середній загальноосвітній школі;
  • удосконалення підготовки вчителів у вищих навчальних закладах та системи безперервного професійного розвитку вчителів.

Крім того, вчителі вимагають ефективного соціального діалогу між профспілками працівників освіти, професійними організаціями, вчителями і органами влади. Дискусії соціальних партнерів у ході круглих столів щодо процесу розробки реформ повинні враховувати ініціативи самих вчителів.

Вимоги вчителів підтримують профспілки працівників інших секторів, в тому числі профспілки працівників поліції, м'ясної і металообробної промисловості, державного сектору.

Після отримання цих петиції уряд почав проводити консультації з вчителями.

У лютому вчителі, учні, батьки та профспілки вчителів провели акції протестів в декількох містах у всій країні й загальнонаціональну демонстрацію 13 лютого 2016 року в Будапешті.

Профспілки працівників освіти також вимагають відновити правовий статус шкіл, скасувати відповідальність державної централізованої установи «KLIK» за утримання шкіл, а також і її статус роботодавця вчителів.

«Централізоване управління школами призвело до недопустимої ситуації», – кажуть вчителі – «коли школи змушені просити все обладнання, навіть картриджі, крейду, папір, у «KLIK» через процедуру державних закупівель».

«Ця хвиля протестів вчителів була очікуваною. Вимоги вчителів співпадають з вимогами, які ми постійно висуваємо до уряду», – зазначила у своєму інтерв'ю Піроска Галло, голова найбільшої профспілки працівників освіти Угорщини (PSZ-SEHUN), – «Ми повністю розуміємо протести учнів, так як вони є жертвами цієї системи».

Починаючи з 2010 року уряд шукав причини зниження успішності учнів у викладанні вчителями. Пані Галло додає: «Неможна перекладати відповідальність на вчителів. Відповідальність лежить на уряді, якому зараз підпорядковані державні школи; оскільки для надання якісних освітніх послуг потрібен не тільки вчитель, а й умови викладання. Не слід очікувати надання якісної освіти в рамках положень, що реалізуються в даний час у системі освіти. Централізація системи освіти призвела до зростання навантаження на вчителів і учнів, зниження якості підручників і поганого забезпечення канцтоварами (крейда, папір і т.д.)».

У прес-релізі Демократичної профспілки вчителів (PDSZ) голова PDSZ Ласло Мендлей висловив своє занепокоєння щодо системи освіти. Він заявив про те, що структурна перебудова системи освіти має важливе значення, оскільки державна централізована структура «KLIK» має постійні фінансові проблеми, тому уряд повинен повернути муніципалітетам відповідальність за школи.

 

Міжнародний відділ ЦК Профспілки


Повернутися