Профспілка працівників освіти і науки України

Головна > Новини з регіонів > Фахова дискусія про проблеми вищої школи

Фахова дискусія про проблеми вищої школи


17 березня 2017

Реалізуючи план заходів комітету Чернігівської обласної організації Профспілки працівників освіти і науки України з проведення 2017 року – Року первинної профспілкової організації, 16 березня було проведене інтерактивне навчання голів первинних профспілкових організацій працівників вищих навчальних закладів у формі фахової дискусії за темою  «Про стан впровадження Закону України «Про вищу освіту».

Розпочала інтерактивне навчання профспілкових лідерів Тетяна Матвеєва – голова обласної організації Профспілки. Вона наголосила, що метою реформи вищої освіти є покращення якості вищої освіти. Адже проблеми вдосконалення освіти – і вищої, і середньої – у суспільстві розцінюються як важливі, причому більше чверті населення відносить їх до першочергових. Водночас якість і середньої, і вищої освіти оцінюється приблизно на рівні 3-х балів за 5-бальною шкалою.

Основні позитиви вищої освіти – це добрі професійні та світоглядні знання. Втім, лише 26% населення згодні з твердженням, що вища освіта в Україні дає можливості знайти хорошу роботу. Щодо кількості ВНЗ,  то існує така думка, що вищих навчальних закладів в Україні багато.

Половина населення підтримує на сьогодні пропозицію щодо повернення технікумів та коледжів до системи середньої спеціальної освіти . У даному питанні, зазначила голова обласної організації, важливу роль відіграє позиція Профспілки. За ініціативи обласної організації депутати Чернігівської обласної ради прийняли звернення до Голови Верховної Ради України Парубія А.В. та Прем’єр-міністра України Гройсмана В.Б. щодо прискорення розгляду законопроекту № 5240 від 07.02.2017 р.

Населення держави відчуває потребу у курсах підвищення кваліфікації. Серед найбільш серйозних проблем української вищої освіти  відзначається корумпованість викладацького складу ВНЗ, невизнання дипломів українських ВНЗ в інших країнах світу, невідповідність викладання вимогам ринку праці та слабка матеріально-технічну база вишів.

Важливу роль у покращення якості вищої освіти повинні відіграти профспілкові комітету вузів. Це , перш за все підвищення оплати праці викладачів, стимулювання наукової діяльності у вишах, боротьба з усіма проявами корупції і нечесності у ВНЗ та більше пов’язування викладання з потребами майбутньої професії.

Голови первинних організацій з позиції профспілкових лідерів обговорили проблеми, які, на їхню думку,  мають місце у вищій школі. Олексій Лейберов – голова первинної профспілкової організації працівників Ніжинського державного університету імені Миколи Гоголя зупинився, зокрема, на питанні присвоєння вчених звань  наукових і науково-педагогічних працівників, отримати які сьогодні  дуже важко через надмірні вимоги до їх захисту. Він зауважив, що існує тенденція до зменшення працівників вузів, які захищаються та підтверджують звання. У той же час без певної кількості професорів та доцентів вищий навчальний заклад може не отримати акредитацію, хоча звання саме собою не дуже стимулює викладача краще працювати. То чи не назріла необхідність зменшити вимоги щодо кількості наукових звань серед викладачів  при отриманні вузами акредитації?

Представники вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації підняли питання щодо освітньої діяльності  їхніх закладів за підготовкою молодших спеціалістів. Вони наголосили, що назріла реальна загроза руйнації цих закладів. Олександр Нечай – голова первинної профспілкової організації викладачів Прилуцького гуманітарно-педагогічного коледжу ім. І.Я Франка наголосив, що невизначеність статусу коледжу негативно впливає не тільки на навчальний процес , студентів, а й на викладачів, хоча коледж має великий авторитет серед педагогічної громадськості по практичній підготовці педагогічних кадрів.

Доводив необхідність існування коледжу транспорту та комп’ютерних технологій Чернігівського національного технологічного університету Андрій Любенко – голова первинної профспілкової організації працівників коледжу. Спеціальності, за якими навчаються студенти цього вузу, затребувані в області у банківській системі, машинобудівній галузі, підприємницькій діяльності тощо. У зв’язку з цим проблем з набором студентів не було.

Учасники фахової дискусії обговорили питання  фінансування вищої освіти, її майбутнє та якість підготовки фахівців, стипендіальне забезпечення студентів.

«Останнім часом, отримуючи вищу освіту, випускники вузів мають низькі практичні навички» – наголосив Анатолій Тимошенко – проректор Чернігівського національного педагогічного університету ім. Т.Г. Шевченка, голова первинної профспілкової організації працівників. Він також зауважив, що сьогодні спостерігається стійка тенденція виїзду випускників шкіл на навчання за кордон, бо їх влаштовує система навчання, яка дає можливість три дні на тиждень навчатися, а три дні працювати, щоб утримувати себе під час навчання.

Михайло Кайдаш – голова первинної профспілкової організації Чернігівського національного технологічного університету звернув увагу присутніх на те, що у студентів спостерігається низька здатність до самоосвіти, тому до перспективи європейської самоосвіти нам ще потрібно навчити студентів вчитися.

«Та й викладачі на 75-80 % не готові працювати із студентами з використанням інформаційних технологій», – зауважив Геннадій Ячний – голова первинної профспілкової організації Чернігівського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти. Він підняв питання невизначеності статусу інститутів післядипломної освіти у Законі  України «Про вищу освіту», де такі вузи попали у перелік «тощо».

Голови профспілкових організацій обговорили систему розподілу державного замовлення, яка не враховує показників діяльності вищих навчальних закладів, потреби економіки у трудових ресурсах та потреби розвитку регіонів. І зауважили, що ЗНО не знімає проблеми вузів, а лише опускає планку прийому для багатьох із них.

Таким чином, учасники фахової дискусії відзначили суттєві проблеми впровадження Закону України «Про вищу освіту», які гальмують реформи у вищій освіті, і важливу роль профспілкових комітетів у вирішенні нагальних питань у житті учасників освітнього процесу.

 

Ніна Дудка,

заступник голови Чернігівської обласної організації Профспілки 


Повернутися