![]() Профспілка працівників освіти і науки УкраїниГоловна > Новини/Інформаційна робота/Методичні матеріали > Дослідження «Вчителі України: кадровий потенціал» або кадровий виклик у школах до 2030 рокуДослідження «Вчителі України: кадровий потенціал» або кадровий виклик у школах до 2030 року15 листопада 2024
Якщо ситуація не зміниться, Україна зіткнеться з суттєвим дефіцитом – очікується, що країні не вистачатиме приблизно 108 тисяч учителів, і це лише за умови наповнення класів відповідно до чинного законодавства. Поглиблення кризи вчительських кадрів Вчителі поступово стають старшими. За даними дослідження, середній вік українського педагога становить 45 років, і понад третину вчителів складають фахівці передпенсійного та пенсійного віку. Також 86% освітян – жінки. Особливо помітно знижується кількість молодих учителів: кількість педагогів віком до 30 років зменшилася у 1,6 раза за останні роки.
Задоволеність учителів та основні демотиватори праці За спостереженнями учасників дослідження, професія вчителя в Україні має низький престиж: зокрема, 80% учасників дослідження не задоволені тим, якою мірою суспільство цінує роботу вчителя. І лише 47% вчителів задоволені своєю роботою. Незважаючи на позитивні відносини з учнями, колегами та батьками, більшість учителів відчувають значний тиск через бюрократію, низькі заробітні плати та перевантаження.
Втрати через війну Дослідження показало, що кадрова криза значно поглибилася з початком повномасштабної війни. Із 2022 року вчительський склад скоротився на 12%, що еквівалентно втраті майже 40 тисяч учителів. Спостерігається також великий розрив у чисельності педагогів, які працюють в гуманітарних і технічних напрямах, що створює додаткові труднощі в навчальному процесі. Учителів не вистачає вже зараз Глобальний дефіцит учителів є світовим трендом, проте в Україні ця проблема особливо загострюється через війну і соціально-економічні труднощі. В українській системі освіти вже відчувається гостра нестача вчителів: цього року бракує приблизно 14,2 тис. викладачів початкової освіти лише в містах. Навіть за реальної середньої наповнюваності класів (15 учнів у молодших класах та 17 – у середніх і старших), потреба в освітніх кадрах продовжує зростати, особливо в сільській місцевості. За прогнозами, проблема загостриться в найближчі роки, адже зростання кількості учнів вимагатиме додаткових фахівців для забезпечення якісної освіти.
Дослідження показує, що потенціал до поповнення вчительських лав наявний. Адже в Україні за останній рік побільшало кількість здобувачів педагогічної освіти. У 2023-2024 роках ця цифра склала 94 тисячі студентів: у 2022 році кількість студентів складала 87.7 тис. осіб. Найбільше студентів навчається на спеціальності початкова освіта (26.3 тис.) та на спеціальностях мовно-літературної галузі (19.0 тис.). Найбільш значний приріст студентів мали педагогічні спеціальності інформатичної (+63% проти попереднього року, тобто +1.6 тис.) та технологічної (+36%, тобто 1.3 тис.) освітніх галузей. Спостерігається зменшення розриву між кількістю студентів технічних та гуманітарних педспеціальностей: цьогоріч студенти технічних наук переважили над гуманітарними. Проте виникає занепокоєння те, що середній вступний бал на педагогічні спеціальності є одним із найнижчих із-посеред усіх. Довідково Дослідження було проведене громадською спілкою «Освіторія» спільно з агенцією FAMA у 2023-2024 роках. Було залучено понад 10 000 учителів та студентів педагогічних спеціальностей. Мета дослідження: комплексно оцінити поточний стан учителювання в Україні та сформувати прогноз щодо потенційних потреб освітньої сфери найближчим часом. Інна Михальченко, Повернутися |