![]() Профспілка працівників освіти і науки УкраїниГоловна > Новини/Інформаційна робота/Міжнародна діяльність/Інформація про найважливіші події/Офіційні документи та повідомлення > Виклики вчительської професії в Україні та світі: результати міжнародного дослідженняВиклики вчительської професії в Україні та світі: результати міжнародного дослідження23 вересня 2025
Коротко про дослідження У дослідженні взяли участь респонденти з 14 країн світу: Фінляндії, Литви, Естонії, Данії, Австрії, Чехії, Великої Британії, Мексики, Туреччини, Південної Африки, ОАЕ, США, Японії, України. Зокрема, 2800 учнів (15-17 років), 1400 вчителів та 1400 батьків.
46% опитаних у межах міжнародного дослідження педагогів зазначили, що вчителі у їхній країні стикаються з низькою заробітною платою. Цікаво, що серед учнів та батьків цей відсоток менший: серед них трохи більш як третина – по 34% вважають, що заробітна плата вчителя низька. Лише 44% вчителів переконані, що педагоги отримують справедливу оплату за свою працю. Так думає більш як половина учнів та батьків: 53% та 55% відповідно. Щодо українських респондентів – лише 26% опитаних (загалом у вибірці було 410 осіб) зазначають, що педагоги отримують справедливу оплату. Серед ключових проблем, з якими стикаються українські вчителі, респонденти зазначають, зокрема, низьку оплату праці – 61%. На жаль, у результатах не розділено окремо відповіді українських учнів, педагогів та батьків, щоб проаналізувати й порівняти думку кожної з цих груп учасників освітнього процесу. Водночас тільки 24% педагогів, опитаних у межах міжнародного дослідження, вказали на відсутність державної підтримки, а 45% зазначили, що їхній уряд дійсно підтримує розвиток і добробут вчителів. Думки про підтримку урядом добробуту педагогів дотримується 53% учнів та 53% батьків. Серед українських респондентів, на жаль, лише 13% вказали, що держава реально підтримує вчителів. Вказані результати дослідження показують, що значна частина вчителів не вважає, що отримує справедливу оплату за свою працю та те, що уряд дійсно підтримує розвиток і добробут вчителів. Ймовірно це пов’язано з тими проблемами, з якими стикаються педагоги у своїх країнах.
Значна частина педагогів-респондентів, опитаних у межах міжнародного дослідження, – 41% повідомили, що стикаються з великим навантаженням та виснаженням, а 29% зазначили про емоційне та психологічне вигорання. Тут цікаво, що й більш як третина учнів з представлених країн – 36% вважають, що вчителі стикаються з такою проблемою. 33% українських респондентів, опитаних у межах міжнародного дослідження, зазначили про проблему емоційного вигорання вчителів. Також в межах окремого спеціального дослідження для п’ятого Саміту перших леді та джентльменів було проведено онлайн-опитування 1067 українських учнів 15-17 років та 16 фокус-груп: по 8 із батьками та вчителями середньої й старшої школи. Результати цього опитування теж показали деякі цікаві закономірності. Серед спільних спостережень батьків та педагогів, які прозвучали під час фокус-груп – рівень оплати праці вчителів залишається низьким і не відповідає обсягу їхніх обов’язків і навантаженню. Українські вчителі під час фокус-груп також вказували на:
53% вчителів з представлених країн зазначили, що професія вчителя в їхній країні вважається престижною. Так вважають 60% учнів та 64% батьків. Водночас лише 26% українських респондентів, опитаних у межах міжнародного дослідження, вважають, що професія вчителя престижна. Ще менший відсоток українських респондентів зазначили, що думка вчителів цінується – 17%, а 37% вказали про проблему нестачі поваги до вчителя. І хоча це загальні результати опитування педагогів, батьків та учнів – все ж, можна порівняти, що вони дуже відрізняються від середніх світових показників, що стосуються ролі вчителя у суспільстві. Так, про відсутність поваги з боку учнів або батьків до вчителів серед респондентів з представлених країн заявили 39% вчителів, 35% учнів та 40% батьків. Але водночас 51% педагогів вважає, що думка вчителів щодо важливих питань цінується у суспільстві. Батьки та учні більш оптимістичні щодо цього: так зазначили 59% і 60% опитаних представників цих груп респондентів. Цікаво корелюють відповіді щодо престижності професії педагога у суспільстві та справедливої оплати за неї. З цього можна зробити висновок, що престиж професії в українському суспільстві розглядається більш у прив’язці до рівня оплати за таку працю, аніж у прив’язці до того, чи цінується у суспільстві думка педагогів щодо важливих питань. Результати в межах окремого спеціального дослідження для п’ятого Саміту перших леді та джентльменів, де було проведено онлайн-опитування 1067 українських учнів 15-17 років, показують, що 37% опитаних українських учнів вважають взірцем того вчителя, який підтримує та поважає учнів. 58% школярів вказали, що у воєнний час основною якістю вчителя є вміння підтримати у складний момент. Серед спільних спостережень українських батьків та педагогів, які прозвучали під час фокус-груп (було проведено 16 фокус-груп: по 8 із батьками та вчителями середньої й старшої школи):
У суспільстві та в державі не сформована позиція довіри й поваги до вчителя, проте деякі вчителі відчувають позитивні зміни. Відсутнє сприйняття вчительської професії як престижної інтелектуальної праці. Роль вчителя як наставника та провідника у розвитку дитини, у формуванні її особистості та майбутнього є недооціненою. Батьки схильні ставити під сумнів професійність вчителів та їхні методи викладання. Натомість робота вчителів сприймається як єдиний фактор успішності дітей, при цьому ігнорується роль сім’ї та залученість самих дітей, а також вплив війни на результати навчання. Підтримка та визнання позитивно впливають на мотивацію вчителя залишатися у професії. Щоб підтримувати учнів, педагог повинен мати запас внутрішніх ресурсів, розвивати психологічну стійкість. Однак це може бути складно в умовах перевантаження, вигорання і недостатньої підтримки.
За матеріалами – Освітній омбудсмен
Повернутися |