ЦК Профспілки спрямовано звернення до ФПУ та МОН щодо недопущення порушення трудових прав та звуження соціально-економічних інтересів працівників, студентської, учнівської молоді

Заступнику Голови Федерації профспілок України
Г.В.Осовому
Лист від 30.11.2010 № 02-7/605


Шановний Григорію Васильовичу !


    Розглянувши проект Плану заходів з підготовки та внесення змін до деяких нормативно-правових актів щодо удосконалення надання бюджетними установами якісних послуг, гарантованих державою, розробленого Міністерством фінансів України, ЦК Профспілки працівників освіти і науки України категорично протестує проти внесення змін до Законів України «Про пріоритетність соціального розвитку села та агропромислового комплексу в народному господарстві», «Про загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», «Про місцеве самоврядування в Україні» , а також постанов Верховної Ради України «Про впровадження мораторію на закриття загальноосвітніх навчальних закладів у сільській місцевості» стосовно призупинення дії норм, якими заборонено ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання загальноосвітніх, дошкільних, інших закладів освіти в сільській місцевості.
    Заплановані заходи суперечать нормам статті 22 Конституції України, якою заборонено при внесенні змін до чинних законів звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
    В ситуації, коли не виконуються гарантії держави стосовно обсягів фінансування галузі освіти, передбачені ст. 61 Закону України «Про освіту», не можна погодитись із пропозиціями щодо надання права місцевим органам виконавчої влади приймати рішення про оптимізацію мережі бюджетних установ в межах фінансового ресурсу.
    Закриття навчальних закладів сільської місцевості унеможливить доступність дошкільної, повної загальної середньої освіти в комунальних навчальних закладах та її розвиток, що гарантовано ст.53 Конституції.
    Не можна підтримати наміри про зменшення переліку категорій дітей, плата за харчування чи утримання яких не справляється, а також заміни безоплатних обідів на сніданки, оскільки такі дії спричинять погіршення соціально-економічного становища дітей, їх батьків або осіб, які їх замінюють, негативно позначаться на здоров’ї дітей.
    Підвищення нормативів кількості студентів на одного викладача у вищих навчальних закладах III-IV рівнів акредитації та введення таких нормативів у навчальних закладах I-II рівнів акредитації, зменшення кількості годин в навчальних планах загальноосвітніх навчальних закладів призведе до скорочення чисельності науково-педагогічних та педагогічних працівників, збільшення кількості безробітних, посилення інтенсифікації та експлуатації їх праці.
    Обмеження для студентів та учнів виплати стипендій, а також кількості пільгових поїздок у транспорті суперечить гарантіям статті 9 Закону України «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні», особливо в умовах, коли не забезпечуються такі мінімальні соціальні гарантії як заробітна плата та прожитковий мінімум.
    Пропозиції щодо встановлення надбавок за престижність праці лише окремим педагогічним працівникам залежно від особистого внеску в результати роботи в межах фінансових ресурсів призведе до зменшення заробітної плати педпрацівників, що суперечать нормам Указу Президента України від 30 вересня 2010 року № 926 «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні», відповідно до якого Кабінету Міністрів України доручено розглянути питання про поширення постанови від жовтня 2009 року N 1130 " на інших педагогічних працівників. Згідно із зазначеним Указом Президента Уряд зобов’язаний вжити заходів до поетапного підвищення розмірів оплати праці педагогічних і науково-педагогічних працівників та приведення цих розмірів у відповідність із вимогами законодавства про освіту вже починаючи з 2011 року, оголошеного в Україні 2011 рік Роком освіти та інформаційного суспільства.
    Збільшення норми наповнюваності класів загальноосвітніх навчальних закладах суперечить нормам ст.14 закону «Про загальну середню освіту», згідно із якою наповнюваність класів загальноосвітніх навчальних закладів не повинна перевищувати 30 учнів.
    Аналогічні пропозиції щодо збільшення наповнюваності груп у дошкільних та позашкільних навчальних закладах суперечать нормам ст. 14 закону «Про дошкільну освіту» та ст.18 закону «Про позашкільну освіту». Їх реалізація призведе до погіршення умов навчання учнів та умов роботи працівників.
    Реалізація таких нововведень, а також пропозицій щодо збільшення кількості учнів у групах при поділі класів для вивчення окремих предметів призведе до погіршення якості надання освітніх послуг, зменшення заробітної плати педагогічних працівників, їх вивільнення та збільшення чисельності безробітних.
    При розгляді законопроектів про внесення змін до закону «Про вищу освіту» Профспілка неодноразово заперечувала проти запровадження законодавчих норм про відшкодування вартості навчання з тих підстав, що державою більшій половині студентів не забезпечено гарантій на безоплатне здобуття вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах, а тим, хто здобув освіту та кваліфікацію, не завжди забезпечується перше робоче місце, громадянам не реалізується конституційне право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім’ї, не дотримуються гарантії щодо мінімальних державних стандартів, рівня оплати праці, житлово-побутового забезпечення тощо.
    Пропозиції щодо забезпечення організації безкоштовного харчування лише учнів професійно-технічних навчальних закладів з числа дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування суперечать нормам ст. 8 закону «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», відповідно до якої право на повне державне забезпечення в навчальних закладах мають діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, віком до вісімнадцяти років та особи з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, при продовженні навчання до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів.
    Збільшення педагогічного навантаження педпрацівників загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів суперечить нормам ст. 25 закону «Про загальну середню освіту» та ст. 22 закону «Про позашкільну освіту». Пропозиції щодо включення обсягу педагогічної роботи, пов’язаної із зовнішнім незалежним оцінюванням, до педагогічного навантаження педпрацівників суперечить трудовому законодавству, призведе до зменшення заробітної плати залучених до цієї роботи працівників.
    ЦК Профспілки працівників освіти і науки України просить вжити всіх можливих заходів для недопущення звуження трудових прав та соціально-економічних інтересів працівників освіти, студентів та учнів, зокрема керуючись домовленостями за Генеральною Угодою, згідно із якими сторони мають здійснювати соціальний діалог у процесі розроблення проектів законів України та інших нормативно-правових актів у сфері соціальних, економічних, трудових відносин, а також соціальний захист та досягати узгодження інтересів і позицій Сторін.

З повагою
Голова Профспілки Г.Ф.Труханов

_____________________________________________________________________________________________

Міністру освіти і науки України
Д.В.Табачнику
Лист від 30.11.2010 № 02-5/609


Шановний Дмитре Володимировичу !


    ЦК Профспілки працівників освіти і науки України глибоко стурбований намірами Міністерства фінансів України забезпечити удосконалення надання закладами освіти якісних послуг шляхом запровадження Плану заходів з підготовки та внесення змін до деяких нормативно-правових актів щодо удосконалення надання бюджетними установами якісних послуг, гарантованих державою.
    Категорично протестуємо проти внесення змін до Законів України «Про пріоритетність соціального розвитку села та агропромислового комплексу в народному господарстві», «Про загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», «Про місцеве самоврядування в Україні», а також до постанови Верховної Ради України «Про впровадження мораторію на закриття загальноосвітніх навчальних закладів у сільській місцевості» стосовно призупинення дії норм, якими заборонено ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання загальноосвітніх, дошкільних, інших закладів освіти сільської місцевості.
    У ситуації, коли не виконуються гарантії держави стосовно обсягів фінансування галузі освіти, передбачені ст. 61 Закону України «Про освіту», не можна погодитись із пропозиціями щодо надання місцевим органам виконавчої влади право приймати рішення про оптимізацію мережі бюджетних установ в межах фінансового ресурсу.
    Закриття навчальних закладів сільської місцевості унеможливить доступність дошкільної, повної загальної середньої освіти в комунальних навчальних закладах та їх розвиток, що гарантовано ст.53 Конституції України.
    Не можна підтримати наміри про зменшення переліку категорій дітей, плата за харчування чи утримання яких не справлятиметься, а також заміни безоплатних обідів на сніданки, оскільки такі дії спричинять погіршення соціально-економічного становища дітей, їх батьків або осіб, які їх замінюють.
    Вищезазначені наміри суперечать нормам ст.22 Конституції України, якою заборонено при внесенні змін до чинних законів звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
    Підвищення нормативів кількості студентів на одного викладача у вищих навчальних закладах III-IV рівнів акредитації та введення таких нормативів у навчальних закладах I-II рівнів акредитації, зменшення кількості годин в навчальних планах загальноосвітніх навчальних закладів призведе до посилення інтенсифікації та експлуатації праці науково-педагогічних і педагогічних працівників, скорочення їх чисельності, збільшення кількості безробітних.
    Обмеження для студентів та учнів виплати стипендій, а також кількості пільгових поїздок у транспорті суперечить гарантіям ст. 9 закону «Про сприяння соціальному становленню та розвитку молоді в Україні», особливо в умовах, коли не забезпечуються такі мінімальні соціальні гарантії, як заробітна плата та прожитковий мінімум.
    Пропозиції щодо встановлення надбавок за престижність праці лише окремим педагогічним працівникам залежно від особистого внеску в результати роботи в межах фінансових ресурсів призведе до зменшення заробітної плати педпрацівників, що суперечать як нормам Указу Президента України від 30 вересня 2010 року № 926 «Про заходи щодо забезпечення пріоритетного розвитку освіти в Україні», відповідно до якого Кабінету Міністрів України доручено розглянути питання про поширення постанови Уряду від жовтня 2009 року № 1130 на інших педагогічних працівників, так і ст. 22 Конституції України. Згідно із зазначеним Указом Президента Уряд зобов’язаний вжити заходів до поетапного підвищення розмірів оплати праці педагогічних і науково-педагогічних працівників та приведення цих розмірів у відповідність із вимогами законодавства про освіту вже починаючи з 2011 року, оголошеного в Україні Роком освіти та інформаційного суспільства.
    Збільшення норми наповнюваності класів загальноосвітніх навчальних закладах суперечить нормам ст.14 закону «Про загальну середню освіту», згідно з якою наповнюваність класів загальноосвітніх навчальних закладів не повинна перевищувати 30 учнів.
    Аналогічні пропозиції щодо збільшення наповнюваності груп у дошкільних і позашкільних навчальних закладах суперечать нормам ст. 14 закону «Про дошкільну освіту» та ст.18 закону «Про позашкільну освіту» відповідно.
    Реалізація таких нововведень, а також пропозицій щодо збільшення кількості учнів у групах при поділі класів для вивчення окремих предметів призведе до погіршення якості надання освітніх послуг, зменшення заробітної плати педагогічних працівників, їх вивільнення та збільшення чисельності безробітних.
    Збільшення педагогічного навантаження педпрацівників загальноосвітніх та позашкільних навчальних закладів суперечить нормам ст. 25 закону «Про загальну середню освіту» та ст. 22 закону «Про позашкільну освіту», а також ст. 22 Конституції України. Пропозиції щодо включення обсягу педагогічної роботи, пов’язаної із зовнішнім незалежним оцінюванням, до педагогічного навантаження педпрацівників суперечить трудовому законодавству, призведе до зменшення заробітної плати залучених до цієї роботи працівників.
    При розгляді законопроектів про внесення змін до закону «Про вищу освіту» Профспілка неодноразово заперечувала проти запровадження законодавчих норм про відшкодування вартості навчання з тих підстав, що державою більшій половині студентів не забезпечено гарантій на безоплатне здобуття вищої освіти в державних і комунальних навчальних закладах, а тим, хто здобув освіту та кваліфікацію, не завжди забезпечується перше робоче місце, громадянам не реалізується конституційне право на достатній життєвий рівень для себе і своєї сім’ї, не дотримуються гарантії щодо мінімальних державних стандартів, рівня оплати праці, житлово-побутового забезпечення тощо.
    Пропозиції щодо забезпечення організації безкоштовного харчування учнів професійно-технічних навчальних закладів лише з числа дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування суперечать нормам ст. 8 закону «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», відповідно до якої право на повне державне забезпечення в навчальних закладах мають також особи з числа дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, при продовженні навчання до 23 років або до закінчення відповідних навчальних закладів.
    ЦК Профспілки працівників освіти і науки України просить Вас, шановний Дмитре Володимировичу, врахувати викладені вище зауваження та пропозиції та не допустити звуження трудових прав і соціально-економічних інтересів працівників освіти, студентів, учнів при опрацюванні та розгляді проекту Плану заходів з підготовки та внесення змін до деяких нормативно-правових актів щодо удосконалення надання бюджетними установами якісних послуг, гарантованих державою.

З повагою
Голова Профспілки Г.Ф.Труханов
0
3 грудня 2010
3 076

Схожі публікації


Догори