Недосконалу Формулу розподілу освітньої субвенції необхідно змінювати

ЦК Профспілки звернувся до Міністерства освіти і науки України з приводу необхідності зміни формульного розподілу освітньої субвенції між бюджетами ОТГ, передбаченої у проекті Державного бюджету України на 2021 рік, обсяги якої закладено у сумі 102,5 млрд. гривень проти цьогорічних 79,1 млрд. гривень.

В обсягах субвенції на наступний рік враховано видатки на підвищення посадових окладів працівників бюджетної сфери, зокрема й освіти, у зв’язку з підвищенням розміру посадового окладу працівника 1 тарифного розряду ЄТС з січня 2021 року на 20% та з 1 липня на 8,4%.

Однак аналіз показників, застосованих для розподілу обсягів освітньої субвенції між місцевими бюджетами, передбачених в Додатку (матеріали до статті 38 БКУ) 14.09.2020 та викладені у файлі «Матеріали до статті 38\п.п ґ п.1 – 2311190_Osvita 2021» до законопроекту про Державний бюджет на 2021 рік № 4000, засвідчує про її нерівномірний розподіл. 

В цілому освітня субвенція закладена на розрахункових 211,7 тис. класів при їх фактичній кількості 206,3 тис. одиниць. У цілому у всіх 1463 бюджетах ОТГ освітню субвенцію розподілено на 5,5 тис. класів більше, ніж їх фактично створено.

У окремих бюджетах ОТГ обсяги субвенції закладено на 10,2 тис. класів більше ніж їх фактично є. Але в інших – її не недостатньо на фінансування 4,7 тис. класів.

Такі відхилення спричинені розрахунковим показником наповнюваності класів, що відмінний від фактичної, застосуванням таких – як чисельність населення, в тому числі сільського, площа території відповідної ОТГ, щільність учнів на 1 кв. км площі адміністративно-територіальної одиниці, що передбачені Формулою розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами. Ці показники не відповідають тим, що необхідні для визначення фонду оплати праці вчителів та інших педпрацівників відповідних закладів загальної середньої освіти.

Профспілкою вже неодноразово наголошувалося, що показники формули розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами мають забезпечити максимальне наближення її обсягів до фактичної потреби у видатках на оплату праці педагогічних працівників кожної школи. Це можливо шляхом застосування даних зведеної у відповідній ОТГ тарифікації педагогічних працівників, де враховується фактична кількість учнів та мережа класів, з урахуванням їх поділу на групи, кількість ставок вчителів на 1 клас, розрахована залежно від навчальних планів, розмір заробітної плати вчителів та інших педагогічних працівників, що визначається на підставі нормативних актів. Обчислений на цій основі фонд оплати праці педпрацівників має бути відкоригований на мережу класів, що випускаються та набираються у відповідному фінансовому році.

Таким чином може бути досягнуто справедливого розподілу затверджених у Державному бюджеті України обсягів освітньої субвенції між місцевими бюджетами відповідно до чисельності педагогічних працівників у кожному закладі загальної середньої освіти. 


субвенція

Схожі публікації


Догори