22 години замість 18: що це означатиме для вчителів
Величезний резонанс викликали наміри Комітету з питань освіти і науки Верховної Ради України закласти в Законі України «Про Державний бюджет України на 2026 рік» норм, які змінюють інші Закони України в галузі освіти, зокрема й закону «Про повну загальну середню освіту».
Автори змін хочуть її змінити та встановити норму педагогічного навантаження на тарифну ставку в обсязі 22 години на тиждень.
Зрозуміло, що це призведе до скорочення кількості вчительських ставок на школу, а отже – до звільнення когось із вчителів, чи зменшення їм при тарифікації тижневого педагогічного навантаження.
Як відомо, кожна школа працює за навчальними планами, що розробляються на основі Державних стандартів на здобуття початкової (1-4 класи) освіти – постанова КМУ від 24.07.2019 № 688, базової (5-9 класи) освіти – постанова КМУ від 30.09.2020 № 898 та повної (10-11 класи) освіти – постанова КМУ від 23.11.2011 № 1392, в яких передбачено відповідну кількість годин на тиждень на викладання певних предметів у кожному з класів.
Цими стандартами на вивчення всіх предметів для 1 класу передбачається 23 години на тиждень, для 2 класу – 25 годин, для 3 та 4 класів по 26 годин, для 5 класу –31 годину, для 6 класу – 34 години, для 7 класу – 35 годин, на кожен 8 та 9 класи – по 36 годин, на 10 та 11 класи – по 38 годин.
Тобто на всі початкові класи в однокомплектній школі передбачається на тиждень 100 годин, на 5-9 класи 172 години, а на 10-11 класи – 76 години. Загальний обсяг на всі 1-11 класи однокомплектної школи становить 348 годин на тиждень (100+172+76).
Такий обсяг тижневих годин навчального плану має бути забезпечений учителями відповідних предметів.
Згідно з чинним законом «Про повну загальну середню освіту» норма педагогічного навантаження на тарифну ставку вчителя становить 18 годин на тиждень. Тому кількість ставок вчителів на забезпечення такого обсягу навчальних годин в одній однокомплектній школі з 1-11 класами становить 19,3 одиниці (348 год. / 18 год.).
Реалізація намірів про збільшення норми педагогічного навантаження вчителя до 22 годин на тиждень, призведе до того, що кількість ставок учителів у такій однокомплектній школі зменшиться до 15,8 одиниць (348 год. / 22 год.), або на 3,5 одиниці (19,3 од. – 15,8 од.), що означає їх зменшення на 18,2%.
Щодо загальної кількості вчительських ставок в цілому по Україні, то за даними МОН загальна кількість класів в усіх комунальних закладах загальної середньої освіти, що враховувалися при розподілі освітньої субвенції на вересень-грудень 2025 року, становила 178 615 одиниць, з яких 67 593 – 1-4 класів, 89 603 – 5-9 класів, 21 419 – 10-11 класів. Загальна кількість годин по всіх класах комунальних шкіл України становить на тиждень 5 738 048 годин:
(67593 класи *100 год.+89603 класи * на 172 год.+21419 класів * на 76 год.).
Тому загальне число вчительських ставок для забезпечення викладання усіх предметів навчальних планів, виходячи з норми педагогічного навантаження вчителя на 1 тарифну ставку 18 навчальних годин, становить в цілому по Україні 318 780 одиниць.
Збільшення норми педагогічного навантаження вчителя на 1 тарифну ставку до 22 години на тиждень, означатиме зменшення кількості вчительських ставок до рівня 260 820 одиниць (5 738 048 год. / 22 год.).
Тож скорочення кількості вчительських ставок на забезпечення навчальних планів, без урахування їх кількості на викладання предметів, по яких передбачено поділ класів на групи, становитиме 58 тис. одиниць (318,8 тис. од. – 260,8 тис. од.), що загрожує скороченню кількості ставок на 18,2%.
Виходячи з даних щодо розподілу освітньої субвенції, кількість вчительських ставок на вивчення предметів у зв’язку з поділом класів на групи кількість становить близько 7% від загального обсягу навчальних годин. Тож скорочення вчительських ставок становитиме понад 62,0 тис. одиниць.
Збільшення норми педагогічного навантаження на тарифну ставку вчителя до 22 годин, призведе також до скорочення кількості ставок вчителів, які забезпечують індивідуальне та групове навчання учнів, здійснюють педагогічний патронаж, навчають дітей, які перебувають на лікуванні у закладах охорони здоров’я.
Адже відповідно до Положення про індивідуальну форму здобуття повної загальної середньої освіти, затвердженого наказом МОН від 10.02.2021 № 160, для кожного учня 1-4 класів для індивідуального навчання передбачається 5 годин на тиждень, або 0,28 ставки, 5-9 класів – 8 годин на тиждень, або 0,44 ставки, 10-11(12) класів – 12 годин на тиждень, або 0,67 ставки.
Для кожного учня (групи учнів) 1-4 класів, які перебувають на стаціонарному лікуванні в закладах охорони, передбачається 10 годин на тиждень, або 0,56 ставки; 5-9 класів - 14 годин на тиждень, або 0,78 ставки; 10-11(12) класів - 16 годин на тиждень, або о,67 ставки.
Із запровадженням норми на тарифну ставку вчителя 22 години на тиждень, 5 годин тижневого навантаження дорівнюватиме 0,23 ставки, 8 годин – 0,36 ставки, 10 годин – 0,45 ставки, 12 годин – 0,55 ставки, 14 годин – 0,64 ставки. Тобто кількість вчительських ставок на індивідуальну роботу з учнями, зокрема й тими, що знаходяться на лікуванні, також зменшиться на 18,2%.
Тож скорочення кількості вчительських ставок для забезпечення освітнього процесу відповідно до вимог Державних стандартів на здобуття повної загальної середньої освіти та дотримання вимог Закону України «Про повну загальну середню освіту» в цілому по Україні сягатиме приблизно 70 тисяч одиниць
Парламентський комітет пропонує до 31 серпня 2026 року припинити безстрокові трудові договори з усіма вчителями. Тому на той момент вчительські ставки в школі стануть вакантними. Тож укласти строкові на 1-5 років можна буде лише на таку зменшену на 70 тисяч кількість вчительських ставок.
Це призведе до позбавлення роботи десятків тисяч вчителів або ж у вимушених ситуаціях укладання строкового договору на роботу на неповну ставку.
Норма статті 24 закону «Про повну загальну середню освіту» про надання згоди на неповне навантаження не буде діяти, оскільки директор змушений буде пропонувати вчителю ті години, які передбачені навчальними планами на відповідний предмет, а норма педнавантаження на ставку збільшиться на 4 години.
Ті з учителів, у кого навчальне навантаження на сьогодні становить 22 години на тиждень, що відповідає 1,22 ставки, матимуть зарплату на 1,0 ставку. Хто на сьогодні має навантаження 27 годин, тобто 1,5 ставки, матимуть 1,23 ставки. Маючи навантаження 30 годин, тобто 1,67 ставки, працюючи в школі в дві зміни, матимуть 1,36 ставки.
Річна норма при 18 годинному тижневому навантаженні становить 939,6 годин або 78,3 години на місяць. Тому годинна ставка за 1 годину роботи вчителя з вищою кваліфікаційною категорією оцінюється в 112,5 грн.
При 22 годинному тижневому навантаженні річна норма становить 1148,4 годин на рік або 95,7 години на місяць. Тож година ставка в умовах 22 годинної тижневої норми оцінюється на сьогодні в 92,0 грн, або менше на 18,2%.
За умови виконання норм статті 61 (перший абзац частини другої), що мінімальний оклад дорівнює 3 мінімальним заробітним платам (8 647 грн в 2026 році), ставка заробітної плати вчителя за 18 тижневого навчального навантаження має відповідати 25 941 грн, а заробітна плата за 22 тижневі години навчального навантаження становити 31 705 грн.
Тож вчитель, з 22 годинним педагогічним навантаженням на тарифну ставку потенційно втрачає 5765 грн на місяць або 18,2 % заробітку.
Пропонується за педагогічні звання, якими є, зокрема «вчитель-методист», «старший вчитель», встановлювати надбавки чи доплати, замість підвищень, що не впливає на формування розміру ставки заробітної плати.
Не передбачається диференціація розмірів посадових окладів та ставок заробітної плати вчителів та інших педагогічних працівників залежно від кваліфікаційної категорії. Натомість пропонується реалізація лише однієї з частини 2 статті 61, а саме абзацу першого, в якому йдеться лише про посадовий оклад педагогічного працівника найнижчої кваліфікаційної категорії.
Гарантовані відмінності у розмірі заробітної плати вчителя полягають лише у надбавках за вислугу років залежно від стажу та за сертифікацію, чисельність вчителів, які її пройшли, є не незначною.
Право на визначення розмірів доплат за окремі види педагогічної діяльності, якими на сьогодні є класне керівництво, перевірка письмових робіт, завідування навчальними кабінетами тощо, встановлення порядку та умов їх виплати надається Кабміну без будь-яких гарантій у їх мінімальних розмірах.
Керівнику закладу загальної середньої освіти передбачається право встановлювати педагогічним працівникам мотиваційні надбавки у межах 10-20% від їхнього посадового окладу, замість можливих на сьогодні 30%, із застереженнями що таке можливо лише в межах загального фонду мотиваційних надбавок, який складає лише 5% від фонду заробітної плати.
На відміну від вимог статті 61 пропонується для визначення розмірів посадових окладів директорів та їхніх заступників застосовувати коефіцієнти 1,6 та 1,5 відповідно.
Масштаб скорочення вчительських ставок та звільнення з роботи десятків тисяч вчителів, за рахунок яких пропонується реалізувати статтю 61, є неприпустим.
22 години замість 18: що це означатиме для вчителів