У фокусі – медійна грамотність та відповідальність в мережі
Сучасний інформаційний простір вимагає від кожного – не лише від журналістів, а й від активних користувачів соціальних мереж – високого рівня медійної грамотності та усвідомлення відповідальності за те, що ми поширюємо в мережі.
Про ці та інші виклики говорили учасники всеукраїнської конференції «Journalism Next: освіта, ШІ та нові виклики», яка відбулася у Києві 30 вересня 2025 року.
Участь у роботі заходу взяла Інна Михальченко – завідувачка відділу інформаційно-аналітичного забезпечення ЦК Профспілки.
«Якісним медіа доводиться конкурувати з усіма, хто створює контент, а сьогодні це надзвичайно просто. Виникає питання: як журналістам відмежуватися від звичайних творців контенту?», – наголосив Кирило Савін, директор проєктів DW Akademie в Україні.
Проблеми й перспективи журналістської освіти в умовах війни представила Діана Дуцик, виконавча директорка Українського інституту медіа та комунікації, разом із координаторкою проєктів УІМК Галиною Будівською. Вони презентували результати шестирічної програми Академії викладачів журналістики, яка охопила 130 викладачів із 22 університетів України.
Особливу увагу під час дискусій приділили поняттю «постправди», коли аудиторія нерідко сама шукає фейкові новини, уникаючи якісних і перевірених. Це стало викликом не лише для медіа, а й для суспільної культури та особистої освіченості.
«Журналістика – це не просто контент, а сенс. Сучасний журналіст – це той, хто допомагає зрозуміти світ і бере відповідальність за кожне слово та образ», – прозвучало на конференції.
Захід ще раз підтвердив: питання розвитку медійної грамотності, етичного використанні ШІ, уміння відрізняти правду від маніпуляцій та відповідальність за власні дії в інформаційному просторі сьогодні стосуються кожного.
Для освітян це має особливе значення, адже саме школа й університети формують критичне мислення, уміння працювати з інформацією та передавати ці навички молодому поколінню. У час, коли інформаційні атаки стали частиною гібридної війни, роль педагога полягає не лише в передачі знань, а й у вихованні свідомого, відповідального й стійкого до маніпуляцій громадянина.
Сьогодні медійна грамотність – це вже не додаткова компетентність, а невід’ємна складова освітнього процесу, яка допомагає зберегти демократичні цінності та захистити суспільство від дезінформації.




