Gradus Research: харчові звички українців під час війни
На які продукти переходять споживачі та як виглядає типовий раціон українців? На яких категоріях економлять, а які ріжуть в останню чергу? Чи роблять запаси і яким чином готуються до холодного сезону? Як відрізняються стратегії виживання в залежності від віку та місця проживання? На ці та інші питання щодо зміни харчових звичок громадян шукали відповіді аналітики дослідницької компанії Gradus Research у спеціальному опитуванні до New Food Summit 2024.
Майже половина опитаних українців (49%) кажуть, що їхні харчові звички змінилися від початку повномасштабного вторгнення. Серед молоді віком 18-34 роки цей показник навіть вищий – 54%.
Серед ключових факторів, що впливають на зміну у звичках харчування респонденти називають підвищення цін на продукти харчування, тривалий стрес та атаки ворога із їх наслідками.
Проте при деталізованій оцінці стрес (83%) займає перше місце серед чинників впливу на зміну харчових звичок. Через стрес та емоційне виснаження половина опитаних українців харчується нерегулярно (49%), а також вживають більше нездорової їжі (42%), мають знижений апетит (41%) та пропускають деякі прийоми їжі (41%). 19% респондентів також вказали, що стали вживати більше алкоголю.
Через зростання цін на продукти харчування під час війни майже дві третини (64%) опитаних обирають дешевші продукти, майже половина респондентів частіше готують їжу вдома (48%).
Блекаути також мають відчутний вплив на харчові звички українців. Наслідком відключень електрики, опалення або води респонденти найчастіше називали те, що надають перевагу продуктам тривалого зберігання (59%) та холодній їжі (50%).
Також серед опитаних, лише у 17% людей не змінився бюджет на продукти. У 12% респондентів він збільшився. Натомість 67% українців почали економити на продуктах харчування.
Найбільше урізали свій бюджет на продукти жителі південних регіонів – 69,6%. Крім цього, почали менше витрачати на їжу:
- 69,2% – жителі центральної частини України;
- 68,6% – жителі північно-східних регіонів;
- 64,9% – жителі Києва;
- 64% – жителі західних регіонів.
Найбільше доводиться економити на харчуванні респондентам, старшим за 56 років – 77%.
Довідково
Дослідження проведене дослідницькою компанією Gradus Research методом самозаповнення анкети в мобільному додатку Gradus. Вибірка відображає структуру населення міст з кількістю мешканців більше 50 тисяч у віці 18-65 років за статтю, віком, розміром населеного пункту та регіоном, за виключенням тимчасово окупованих територій та територій ведення активних бойових дій. Період проведення поля: 8 жовтня 2024 року. Розмір вибірки: 1000 респондентів.
За матеріалами – Gradus Research