Круглий стіл для країн Центральної та Східної Європи завершив свою роботу

У центрі уваги заключної частини роботи були пленарне обговорення – «Реформи освіти у різних країнах: до кращого чи до гіршого». Зокрема, представники Польщі, Сербії, Словаччини, Росії, Словенії, Туреччини, Азербайджану, Болгарії, Молдови презентували міжнародній громаді національні системи освіти та основні виклики і проблеми, які постають перед профспілками, враховуючи наслідки фінансової економічної кризи. Також відбулися активні обговорення презентацій та панельні дискусії.
В останній день роботи учасники круглого столу прийняли і затвердили резолюючі документи.
Коментарі
Георгій Труханов,
Голова Профспілки працівників освіти і науки України

Ми знаходимося у європейському просторі і усі процеси, які відбуваються у Європі – економічні, політичні, культурні – вони також безпосередньо впливають на українську освіту. І саме в освіті вбачається шлях виходу із економічної кризи. Ця теза домінувала на Всесвітньому Конгресі Інтернаціоналу Освіти, що відбувся у липні цього року у м. Кейптауні (ПАР). Проте більш предметно тематика знайшла продовження на нашому круглому столі: лише шляхом розвитку освіти та постійного інвестування в освітню систему допоможе будь-якій країні вийти з економічної кризи.
Держава, в першу чергу, несе відповідальність за фінансування і подальший розвиток освіти. Лише у тих країнах, де люди навчаються може бути розвиток усіх сфер життя. Адже сьогодні освіта – це не лише взаємовідносини «замовник – виконавець», а значно ширше. Нині це – соціальний стабілізатор держави.
Мартін Рьомер, ЕКПО

Цьогоріч ми обрали Україну як майданчик для обговорення цих питань. Адже Україна – велика країна, а Профспілка працівників освіти і науки – активна і дієва сила.
На мою думку, система освіти в цій країні дуже міцна, проте є недоліки, серед яких – дуже низька заробітна плата учителів і розвиток та рівень використання новітніх технологій в процесі навчання. І це є серйозною проблемою у багатьох країнах, що представлені на круглому столі. Сучасна молодь розвинена, має комп’ютери, вихід в Інтернет, більше можливостей для отримання знання і може бути незадоволена старими методами викладання. І учителям потрібно не лише слідувати цьому, а бути попереду, щоб до нього тягнулися ті, хто завтра буде навчати. А профспілкам потрібно не лише допомогти у цьому, а й бути першими у впровадженні нових комунікацій та технологій.
Дмитро Іванов,
Голова Профспілки працівників освіти і науки Молдови

У освітян Молдови, України та інших країн схожі проблеми – низька зарплата, при високих вимогах до учителя щодо якості викладання в школі, оптимізація мережі навчальних закладів, відсутність нормальної системи у забезпеченні регулярного перевезення учнів, дітей та педпрацівників у сільській місцевості, скорочення кількості самих учнів, що особливо відчутно у нас.
Молодь їде з країни, адже не знаходить нормальних умов для працевлаштування, створення сім’ї, а звідси й усі інші біди – немає діток, немає шкіл.
Гадаю ми, профспілки, повинні і можемо зробити щось аби зруйнувати такий стан речей. Резолюції наших подібних круглих столів мають бути поштовхом для дій урядів країн. Якщо ж ми будемо усі разом – від галузевої профспілки окремої країни до підтримки міжнародної профспілкової громади, то зміни будуть – в економіці, освіті… А молодь повернеться додому і нам буде кого навчати.