Форум керівників громадських формувань молодих вчителів

Спадщина великого педагога Василя Сухомлинського – це невичерпне, життєдайне джерело, з якого може вбирати досвід не одне покоління. Тож зрозуміло, чому усі дороги ведуть до Павлиша Онуфріївського району – колиски славетної в педагогіці постаті. У 2018 році, який ознаменувався 100-річним ювілеєм Василя Олександровича, рух до витоків його творчості значно активізувався.

Нещодавно саме на батьківщині педагога-земляка, в оновленому музеї, який носить його ім’я, відбувся організований Кіровоградським обкомом Профспілки працівників освіти і науки України форум керівників громадських формувань молодих вчителів та профспілкового активу області.

В.о. голови обкому профспілки освітян Сергій Петров, відкриваючи форум «Педагогічна спадщина – міцне підґрунтя реалізації місії вчителя у забезпеченні реформи освіти», акцентував увагу на тих змінах, які відбуваються у суспільному житті та зокрема в освіті. «Створення ОТГ, опорних шкіл і філій не завжди «вписуються» у законодавче поле. Тобто, дуже складно працювати у час змін. Звісно, є надія, що курс держави на реформи буде вдалий. Щоб він став успішний, треба дбати про кадри. А кадри – це молоді вчителі, якими опікуються організації профспілки. Та затримати кадри непросто: зарплата у молодих спеціалістів низька, житла немає, а відтак – і перспективи. Тому сьогодні найбільше сподівання - на керівників клубів молодих вчителів, зуміють підтримати, обігріти молодь і уберегти її від розчарування».

Досить цікавий відбувся обмін досвідом роботи. У Новоукраїнському районі, зазначила керівник школи молодого вчителя «Становлення» Наталія Степаненко, склалися давні традиції роботи з молодими вчителями. І вона тісно пов’язана з діяльністю райкому профспілки освітян. Специфіка цієї роботи в тому, що в районі активно відбуваються процеси децентралізації – уже створено 5 опорних шкіл і 10 філій. «Намагаємося працювати разом з ОТГ. Робота з молодими вчителями розпочинається ще у серпні – щиро їх зустрічаємо, профорганізації беруть під своє крило. Найперше, проводимо анкетування і з урахуванням побажань плануємо роботу. Весною включаємося у конкурс молодих вчителів, який традиційно проводить обком профспілки. Знаходимо місце у цій роботі вивченню спадщини Сухомлинського. Турбуємося і про дозвілля молодих вчителів. Наприклад, організували поїздку до Кропивницького.

Проблем у вчителів багато, з допомогою програми «Освіта Новоукраїнщини» їх вирішуємо: відділ освіти оплачує підвезення вчителів, домагаємося виділення молодим кадрам земельних ділянок, у деяких селах вирішуємо житлові питання. Крім того, діє програма «Здешевлені кредити» для працівників села, в т. ч. і для освітян».

Особливістю клубу молодих вчителів Олександрії є те, що він поєднує дві окремі структури – молодих вчителів та вихователів, які організовують щомісячні виїзні засідання. Наприклад, підкреслила член ради клубу молодих вчителів Марія Антошків, зразкові засідання пройшли у ДНЗ №25 і №42. «У першому – активне теоретичне інформування поєднується із майстерними майстер-класами вихователів. У другому вражає мультисенсорна технологія розвитку соціально-морального уявлення дошкільнят. Цей дошкільний заклад спеціалізується на вивченні спадщини Василя Сухомлинського. Серед шкіл, які базуються на вивченні його праць – ЗНЗ №10. Він презентує свою діяльність не лише молодим вчителям Олександрії, а й освітянам інших міст України. За допомогою клубу не просто навчаємося, а й разом самостверджуємося, удосконалюємося, обмінюємося досвідом, світом захоплень. Наприклад, Катерина Сай любить читати, досліджує твори сучасних письменників, зустрічається з авторами, бере у них автографи, фотографується. Організовуємо веселий відпочинок – неформальне спілкування допомагає краще розкрити свої можливості. Клуб сприяє поширенню творчості. Так, видали збірку «Сузір’я молодих талантів Олександрійщини». Така багатогранна діяльність клубу – це добрий трамплін для початку вчительської роботи».

Родзинка клубу молодих вчителів Світловодська в тому, що йому уже 30 років. За ці роки склалося чимало добрих традицій. За словами керівника клубу Нелі Пилєнок, починається робота клубу із діагностики молодих вчителів, вивчення їхніх проблем, на основі яких формується план роботи. «У молодих вчителів є знання, а немає практики, тому закріплюємо за ними наставників. Що найбільше непокоїть молодих вчителів? Питання виховної роботи ті стосунків з батьками. Плануємо заняття у тих навчальних закладах, де ця робота поставлена найкраще. А в кінці року проводимо захід «Солодка парочка», де молодий вчитель у присутності наставника показує свої результати. Форми роботи різні – тренінги, екскурсії, практичні заняття. Велика увага приділяється вивченню нормативно-законодавчої бази. Користується популярністю профспілково-педагогічний міст району і міста, під час якого відбувається перегук вчительських ідей, задумів, пошук вирішення проблем. Цікаво проходить випуск молодих вчителів, які закінчують навчання у клубі. До речі, ті, хто охоплений клубною роботою, не залишають школу, зростають кар’єрно».

Засідання школи молодих вчителів Світловодського району проводяться у тандемі: райком профспілки освітян, методичний кабінет, відділ освіти. Завдання школи: навчити, привчитися і залишитися на своєму робочому місці. На жаль, на початок навчального року було 19 вакансій. Як зазначила керівник школи Ніна Рябчун, форми роботи у школі – інтерактивні. «Обмін досвідом роботи проводимо у вигляді мосту: Онуфріївський і Світловодський райони та місто Світловодськ. Активно співпрацюємо з музеєм ім. Сухомлинського, беремо участь в обласних заходах, зокрема зльотах молодих вчителів. У цьогорічному зльоті вчитель району Максим Падалиця посів перше місце. Висвітлюємо роботу у ЗМІ, розробляємо методичні рекомендації. Великою перемогою можна вважати затвердження положення до колдоговору про преміювання молодих вчителів у розмірі 50 відсотків посадового окладу. Торік внесли зміни до положення: замість 3 років, 5 років виплачується ця надбавка. Окремою програмою передбачено пільгове перевезення вчителів, а сільські голови допомагають здешевлювати вартість орендованого житла».

До речі, для учнів старших класів, котрі виявляють бажання навчатися у педагогічних вишах, на базі музею ім. Сухомлинського діє клуб «З поглядом у майбутнє». Як підкреслила директор Павлиської школи Валентина Деркач, орієнтування учнів на вчительську професію сьогодні дуже важливе, адже її престиж падає. Тому потрібно починати профорієнтацію зі школи. Для молодих вчителів на базі музею працює клуб «Ми – сухомлиністи». Члени клубу упродовж 5 років вивчають книги Сухомлинського, зустрічаються з педагогами-ветеранами, які працювали ще з великим вчителем. Напрочуд цікавою була екскурсія залами музею, яка дала новий поштовх до творчого втілення неоціненної спадщини. Особливо директор музею Світлана Різник акцентувала увагу на роботі знаного педагога і директора школи із молодими вчителями, який бережливо вирощував юні кадри.

Василь Сухомлинський кинув благодатні зерна не тільки у вітчизняну педагогіку - його ідеї втілює учительство багатьох країн, зокрема Китаю. До речі, співпрацю з Китайською Народною Республікою розпочав ще Василь Олександрович. А сьогодні педагогічне партнерство набуло нового окрасу – з кількома школами міст Китаю укладено угоди про співпрацю, відбувається обмін делегаціями. Так, побувавши у Павлиші, китайська делегація зняла фільм «Вічний Сухомлинський». Китайські колеги намагаються буквально копіювати ідеї Сухомлинського. Школи виборюють право носити славетне ім’я, проводять різні заходи, пов’язані з відомим ім’ям, учені захищають дисертації.

Про все це розповіла Валентина Деркач, яка нещодавно побувала на Всекитайській конференції, присвяченій 100-річчю від дня народження Сухомлинського. Під час цих урочистостей на подвір’ї школи №28 м. Кефею було відкрито скульптурну композицію на мотиви Василя Олександровича «Серце віддаю дітям». У школі №46, яка протягом кількох років виборювала право носити ім’ я Сухомлинського, відкрито бюст і музей його імені, а на подвір’ї облаштували Павлиський сад. Цікаво, що під час заходів професор із Австралії презентував Павлиські казки «Світ краси». Починаючи із 2001 року, школи борються за те, хто краще втілює ідеї Сухомлинського і має вищі результати. Найбільше Валентину Федорівну вразила шана, з якою ставляться у Китаї до цінної спадщини, як скрупульозно вивчають її. Там майбутні педагоги, перш ніж розпочати діяльність, складають залік за книгою Сухомлинського «100 порад учителю». До речі, повноважний посол України в Китаї звернувся до конференції з вітальним листом: така увага до відомого співвітчизника – це велика честь для України. Це зібрання стало ще однією сходинкою у розвитку дружніх українсько-китайських стосунків.

Учасники Форуму отримали набір літератури, і зокрема, збірку спогадів освітян Кіровоградщини «Відлуння доброти» про видатного педагога Сухомлинського В.О., зібраних і укладених напередодні його столітнього ювілею від дня народження колишньою головою обласної організації профспілки С.Л. Скалько, а також прийняли Рекомендації Форуму.

Кульмінаційним моментом форуму стало вручення директору Павлиської школи подарункового сертифікату, відповідно до якого весною працівники Кропивницького дендропарку висадять біля навчального закладу плантацію елітних тюльпанів.

Кіровоградська обласна організація Профспілки 

Схожі публікації


Догори