Генсек ООН закликає уряди до дії: інвестувати в освіту

Із 4 до 6 листопада 2025 року столиця Катару приймала Другий Всесвітній саміт із соціального розвитку (WSSD2) – подію, яка відбулася рівно через 30 років після історичного Копенгагенського саміту 1995 року. Цього разу світові лідери, науковці, представники громадянського суспільства та міжнародних організацій зібралися, щоб переосмислити розвиток у XXI столітті.

Нові форми міжнародної співпраці

Саміт у Досі – не просто ювілейна подія, а спроба перезапустити глобальні зобов’язання перед людством у часи глибоких трансформацій. 

Основні теми саміту:

  • Відновлення глобального соціального контракту: як відповідь на зростання нерівності, втрату довіри до інституцій, кліматичні та воєнні кризи.
  • Людиноцентричний розвиток: акцент на гідності, правах людини, соціальній справедливості та солідарності.
  • Нові підходи до вимірювання прогресу: вихід за межі ВВП, зосередження на якості життя, добробуті, екологічній стійкості.
  • Роль освіти, праці, охорони здоров’я та соціального захисту як основи для стійких суспільств.

Генеральний секретар Організації Об'єднаних Націй Антоніу Гутерріш, виступаючи на заході, підкреслив важливу роль освіти як основи соціального прогресу та закликав уряди і міжнародне співтовариство інвестувати в освіту і впроваджувати рекомендації Групи високого рівня ООН з питань педагогічної професії, щоб покласти край глобальному дефіциту вчителів.

«Інтернаціонал освіти вітає нагальність, висловлену Генеральним секретарем ООН Антоніу Гутеррешем у його виступі в Досі на Всесвітньому соціальному саміті. Ми відповідаємо на його заклик до дії через нашу флагманську кампанію «Go Public! Fund Education» (Виходьте на публіку! Фінансуйте освіту), щоб втілити в життя рекомендації Групи високого рівня. Кампанія вже діє в 50 країнах і продовжує розширюватися», – сказав Девід Едвардс, Генеральний секретар Інтернаціоналу освіти. 

Заклик до дій у сфері освіти

Виступаючи на заході високого рівня з питань освіти під час саміту з питань соціального розвитку, Антоніу Гутерреш попередив, що, незважаючи на прогрес, 272 мільйони дітей та молоді залишаються поза школою, а світ стикається з драматичною нестачею 44 мільйонів вчителів.

«Освіта може бути двигуном перетворень для суспільств та економік. Але тільки якщо ми зможемо усунути тріщини в цьому життєво важливому фундаменті та зміцнити системи освіти для майбутнього», – наголосив Генеральний секретар ООН.

Він також визначив чотири сфери, які потребують негайної уваги та дій: усунення дефіциту фінансування освіти, забезпечення доступу до освіти для найуразливіших верств населення, подолання глобального дефіциту вчителів та забезпечення якісної цілісної освіти.

Генеральний секретар ООН попередив, що необхідно терміново вирішити проблему глобального дефіциту вчителів та підтримати цю професію. 59 рекомендацій, висунутих Групою високого рівня ООН з питань педагогічної професії, є планом дій.

«Після саміту «Трансформація освіти» Група високого рівня з питань педагогічної професії розробила конкретні рекомендації, щоб забезпечити кожному учневі доступ, а саме можливість навчатися у професійно підготовленого, кваліфікованого та добре забезпеченого вчителя. Я закликаю всі країни, профспілки вчителів та партнерів допомогти втілити ці рекомендації в життя в класах по всьому світу», – поінформував Антоніу Гутерріш. 

Підкреслюючи, що освіта є інвестицією, а не витратами, Антоніу Гутерреш звернув увагу на дефіцит фінансування освіти, який зріс до 97 мільярдів доларів на рік, і закликав уряди інвестувати в освіту. Крім того, країни, що розвиваються, повинні отримувати підтримку для інвестування в свої системи освіти за допомогою низки заходів, включаючи полегшення боргового тягаря та реформування глобальних фінансових інституцій.

Глобальна мобілізація профспілок: «Go Public! Fund Education»

Глобальна кампанія Інтернаціоналу освіти «Go Public! Fund Education» є терміновим закликом до урядів інвестувати в державну освіту, яка є фундаментальним правом людини і суспільним благом, а також інвестувати більше у вчителів, які є найважливішим фактором у досягненні якісної освіти. Це означає гарантування трудових прав і забезпечення належних умов праці, а також прийнятного навантаження та конкурентоспроможної заробітної плати для вчителів та працівників освіти. Це також означає повагу до вчителів, забезпечення їхньої центральної ролі в процесі прийняття рішень та довіру до їхнього педагогічного досвіду.

Інтернаціонал освіти та її членські організації відіграли важливу роль у розробці Рекомендацій ООН щодо професії вчителя і виступають за їх повне впровадження в кожній країні на благо кожного учня.

Соціальний вимір Дохінського Саміту

Підсумком Другого Всесвітнього саміту із соціального розвитку стало ухвалення Дохінської політичної декларації – документа, що визначає нову глобальну рамку соціальної справедливості. Йдеться про універсальний соціальний захист, гідну працю, прожиткові зарплати, рівність можливостей, справедливу цифрову трансформацію та реформу фінансових систем.

Особливе місце в декларації відведено освіті як ключовому інструменту подолання бідності та нерівності – із наголосом на доступності, інклюзивності й навчанні впродовж життя.

Для України це – ще один орієнтир у розбудові людиноцентричної соціальної політики, узгодженої з європейськими стандартами. А для профспілок – нагода посилити голос працівників у формуванні держави, заснованої на гідності, солідарності та довірі.

Пресслужба Профспілки працівників освіти і науки України

Схожі публікації


Догори