«Код довіри»: як формувати медійну стійкість у часи війни та ШІ
В умовах війни інформація перетворюється на зброю, а вчитель – на захисника освітнього тилу. Саме тому підтримка й розвиток освітян і у цій сфері мають важливе значення для країни.
Днями у Києві відбулася міжнародна конференція «Код довіри: інформаційна стійкість в часи війни та штучного інтелекту», організована Українським інститутом медіа та комунікації за підтримки DW Akademie та ЮНЕСКО.
Під час заходу учасники говорили про те, що сьогодні визначає нашу опірність – медійну та цифрову грамотність, які мають стати не просто навичками, а елементом національної безпеки. Адже в умовах війни інформація – це фронт, а вміння розрізняти правду й маніпуляцію – питання виживання.
Наголошували на важливому:
- медіаграмотність має впроваджуватися на всіх рівнях: від школи до держави;
- освітні заходи мають бути регулярними, а не разовими чи проєктними;
- людям потрібно пояснювати, як медіаграмотність працює в щоденному житті під час війни;
- етичне використання ШІ – новий виклик, який дедалі більше хвилює експертну спільноту в Україні та Європі;
- навчання людей третього віку медійній грамотності є не менш важливим, адже це допомагає захистити їх від маніпуляцій.
Особливо відгукнулися слова Ольги Герасим’юк, голови Нацради України з питань телебачення і радіомовлення: «Людина – це інформація, яку вона споживає. Медіаграмотність – це не курс і не одна подія, а культурне середовище»…. А отже, гасло Шевченка сьогодні звучить як дороговказ:«Учітеся, брати мої, думайте, читайте…»
Конференція зібрала експертів, журналістів, освітян, дослідників, бібліотекарів, представників громадських організацій – усіх, хто щодня працює задля зміцнення інформаційної опірності та розвитку критичного мислення українців.
Участь у роботі заходу взяли Інна Михальченко – завідувачка відділу інформаційного забезпечення та комунікації ЦК Профспілки та Катерина Дзюба – пресслужба Київської міської організації Профспілки.
Конференція підкреслила, що інформаційна стійкість – це вже не тренд, а частина національної безпеки. І саме освіта формує першу лінію захисту.
Для вчителів і викладачів медійна та цифрова грамотність стали невід’ємною частиною професійної компетентності. А уміння працювати з джерелами, розпізнавати маніпуляції та навчати цьому учнів і студентів – ключ до стійкого суспільства.
Дякуємо організаторам за змістовний та професійний діалог.
Фото: Український інститут медіа та комунікації та авторки












22 години замість 18: що це означатиме для вчителів