Профспілка та AFT підбили підсумки проєкту з психологічної підтримки педагогів
Українсько-американський проєкт «Вплив травми, її прояви у поведінці та навчанні: що потрібно знати вчителю», організований Профспілкою працівників освіти і науки України спільно з Американською федерацією вчителів – AFT, успішно завершився.
Станом на початок грудня 2025 року навчання пройшли усі 10 груп освітян з різних областей України.
Під час підсумкового семінару заступник Голови Профспілки Сергій Романюк наголосив, що в умовах війни питання психоемоційної підтримки педагогів стало не просто актуальним – воно було затребуване часом і викликане реальним станом людей. Освітяни, які щодня працюють із дітьми, самі перебувають у стані тривалого стресу, емоційного виснаження та підвищеної відповідальності.
«Тому забезпечення практичних інструментів для їх відновлення – це також наша турбота і завдання на сьогодні», – підкреслив заступник Голови. Він зазначив, що такі семінари допомагають педагогам зберігати внутрішній баланс, а відтак – впливають і на атмосферу в закладах освіти, і на якість навчального процесу.
За словами Сергія Романюка, участь у проєкті взяли понад 220 педагогів, які пройшли 120 годин очної практичної роботи під керівництвом психологині та психотерапевтки Ольги Денисової, фахівчині з понад 30-річним досвідом. Її підхід, що поєднує глибоке розуміння травматичного досвіду та практичні методи підтримки, дав учасникам можливість не лише отримати знання, а й пропрацювати власні переживання, визначити індивідуальні стратегії відновлення.
Психотерапевтка Ольга Денисова, підбиваючи підсумки проєкту сказала, що під час семінарів учасники не раз підкреслювали, наскільки важливо розуміти власні реакції на травматичні події та володіти практичними інструментами підтримки дітей і колег у воєнний час. Педагоги активно працювали, ставили змістовні запитання та прагнули зміцнити власні ресурси, аби залишатися стійкими під емоційним навантаженням. Вони активно долучалися до роботи та ставили питання, що потребують не шаблонних, а обґрунтованих і виважених рішень.
Важливим елементом проєкту стало те, що навчання відбувалося в інтерактивному форматі. Освітяни мали змогу отримати практичні інструменти: казкотерапія, робота з ґудзиками, асоціативні тести, а також ґрунтовний перелік додаткової літератури з теми. Педагоги під час вебінарів активно спілкувалися, обмінювалися досвідом і відпрацьовували навички взаємопідтримки, що створило простір довіри та професійного єднання.
За відгуками учасників, особливий інтерес викликали практичні поради та рекомендації, асоціативні вправи та матеріали для батьківських зустрічей – все те, що можна застосовувати і з дітьми, і з дорослими. Така мотивація й відкритість сформували атмосферу взаємопідтримки та спільноту, яка продовжує працювати разом.
Учасники підкреслювали, що заняття були надзвичайно практичними та важливими в умовах війни. Нові знання допомогли їм упорядкувати власні реакції на стрес, краще розуміти поведінку дітей у кризових ситуаціях і освоїти підходи до підтримки колег. Водночас вони відзначали, що перш за все потрібно дбати про себе, дозуючи ресурси, аби ефективно допомагати іншим – дітям і колегам, не намагаючись «врятувати весь світ» одномоментно. Деякі педагоги вже впровадили ці практики у своїх колективах, поширюючи набуті навички й підтримуючи професійну спільноту.
Проєкт «Вплив травми, її прояви у поведінці та навчанні: що потрібно знати вчителю» показав, що навіть у складний час війни українська освіта зберігає ресурси для розвитку, взаємопідтримки та опори для тих, хто щодня забезпечує тил знань і людяності.
Профспілка продовжує підтримувати освітян і створює умови, щоб такі програми працювали на їхню міцність та стійкість, а учасники підкреслюють, що проєкт був справді корисним у щоденній роботі й дякують партнерам за цю важливу допомогу.
«Ми виловлюємо щиру подяку нашим партнерам – Інтернаціоналу освіти, Американській федерації вчителів, а також усім, хто долучився до впровадження проєкту на високому професійному й технічному рівні.
Кожен педагог сьогодні – це людина, яка щоденно долає виклики війни і водночас продовжує вчити, підтримувати, дбати про майбутнє дітей. Тому надзвичайно важливо, аби вони мали ресурс залишатися стійкими. Саме тому цей проєкт став не лише навчальною ініціативою, а важливою складовою відновлення педагогів, яка допомагає тримати освітню систему та підтримувати учнів у найскладніші часи.
Ми глибоко цінуємо партнерство, солідарність і професійну підтримку міжнародних колег, їхнє щире прагнення допомогти українській освіті у цей непростий період».
Георгій Труханов,
Голова Профспілки працівників освіти і науки України


















Уряд розподілив резерв освітньої субвенції для вчасної виплати зарплат учителям