«Для нас і всього суспільства питання освіти принципові, життєво важливі» – глава Уряду

«Для нас і всього суспільства питання освіти принципові, життєво важливі» – глава УрядуНа останньому засіданні Уряду, що відбулося 2 жовтня 2013 року, Прем’єр-міністр України Микола Азаров окремим пунктом наголосив на важливості освіти.

Зокрема, він зазначив, що настав час системно і на довгу перспективу опрацьовувати ряд питань, які сьогодні потребують вирішення.


Подаємо фрагмент із виступу Миколи Азарова на засіданні Уряду 2 жовтня 2013 року

Шановні колеги!

Першої неділі жовтня в Україні відзначається День учителя. Звичайно, всі міністри знайдуть час і можливість щиро і від усього серця привітати наших дорогих педагогів з цим чудовим святом. Кожен член Уряду зможе це зробити в регіоні, за яким закріплений і за який відповідає.

Вчора я зустрічався з головою державної адміністрації Вінницької області Мовчаном Іваном Михайловичем. Він, зокрема, розповів, яка велика робота проведена з модернізації освітніх закладів. Так, поточного року відремонтовано 700 шкіл, 500 дитячих садків. Поновлено роботу 17 дошкільних установ. Створено 35 навчально-виховних комплексів «Школа-сад». Як доповів голова облдержадміністрації, у Вінницькій області повністю виконано завдання обладнати теплі туалети у приміщеннях шкіл. Жодного туалету на вулиці не залишилось. Це не дрібничка. Це питання і здоров’я учнів, і гігієни, і загальної культури навіть у найвіддаленіших сільських школах. Сімдесят років радянська влада і двадцять років незалежна Україна не могли це питання вирішити. А виявляється, вирішити його можна. У нас залишились буквально одиниці шкіл, де вбиральні ще на вулиці. Отже, потрібні останні зусилля, щоб завершити цю роботу, як змогли це зробити у Вінницькій області.

Школи будуються і реконструюються по всій Україні. Ось кілька характерних прикладів. 1 вересня 2013 року у селі Нова Синявка Старосинявського району Хмельницької області відкрилося новозбудоване приміщення загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів.

Будівництво школи було розпочате ще у 1991 році. І лише цього року завершене. Тепер тут облаштовано нові кабінети та зроблено все, щоб створити комфортні умови для успішного навчання і гармонійного розвитку дитини. У школі сучасно оформлені навчальні кабінети, класні кімнати, просторий спортивний зал, шкільна їдальня.

У селі Коробочкине Чугуївського району Харківської області відкрито реконструйоване приміщення навчально-виховного комплексу. У ході реконструкції проведено облаштування фасаду будівлі, ремонт покрівлі, заміну вікон, ремонт їдальні, туалетів, спортивної та актової зал, зроблено благоустрій території. Раніше школа в цьому селі була розташована в 3-х будівлях, дві з яких 1853 та 1817 років. Були відсутні спортивна та актова зали, їдальня, а також теплі вбиральні. Тепер все це у дітей є.

Все це дуже добре. Але по всій країні треба зробити набагато більше: хоча б тому, що постійно зростають вимоги до якості, комфорту і обладнання приміщень навчальних закладів. Більшість старих приміщень треба утеплити за сучасними технологіями, обладнати енергоощадними приборами, світильниками тощо.

Такі речі й багато іншого треба господарським оком побачити, оцінити, якщо треба, дати пораду і допомогу місцевій владі.

Тому я хочу, щоб спілкування членів Уряду в регіонах було не формальною участю у святкуванні, а змістовним діалогом з освітянами. Якими проблеми сьогодні живуть вчителі? Як держава може і зобов’язана їм допомогти в конкретних ситуаціях?

Для нас і всього суспільства питання освіти принципові, життєво важливі. Треба чітко усвідомити: сьогоднішні випускники українських шкіл повинні мати інші знання та вміння, ніж 10 років тому. А саме: вільно володіти іноземними мовами, інформаційними технологіями, вміти вдосконалювати знання та навички протягом всього життя.

За прогнозами фахівців, вже у зовсім недалекому майбутньому, буквально за три-чотири роки відчутно зросте попит на спеціалістів у галузі інформатики та обчислювальної техніки. Економіка потребуватиме фахівців із освітою, отриманою за такими напрямками як: метрологія, вимірювальна техніка та інформаційно-вимірювальні технології, транспорт та транспортна інфраструктура. Серед галузей, в яких очікується збільшення попиту на кваліфікованих працівників (насамперед у частині конструкторських та інженерних розробок) є: енергетика, текстильна та легка промисловість, машинобудування та обробка металу, авіаційна та ракетно-космічна техніка, морська техніка, рибне господарство, біотехнології, ветеринарія, харчова промисловість.

Фактично цей прогноз є основою для формування майбутнього широкого державного замовлення на таких спеціалістів, а отже, і основою для майбутнього фахово-орієнтованої середньої освіти. Адже без початкової і середньої бази знань не достатньо ефективна сфера середнього спеціалізованого і вищого навчання. Тому починати перетворення потрібно зі школи. І практично втілювати це мають наші вчителі.

В Україні функціонує приблизно 20 тисяч загальноосвітніх навчальних закладів. Починаючи з минулого навчального року поступово впроваджуються новий Державний стандарт початкової загальної освіти, відповідно школи розпочали працювати за новими програмами і підручниками.

Рішучим кроком стало впровадження у новому стандарті інформаційно-комунікаційних технологій, починаючи з 2 класу. Це основа для того, щоб вивести нашу країну у світові лідери з використання інформаційно-комунікаційних технологій.

Ще однією вимогою сучасності стало підвищення рівня знань іноземних мов, вивчення яких усі школярі України тепер розпочинають з 1 класу. У 2015/2016 навчальному році відбудеться завершення переходу початкової школи на новий зміст навчання.

А з 1 вересня 2018 року почнеться перехід загальноосвітніх навчальних закладів на профільне навчання. Для цього треба створити нормативно-правове, інформаційне, матеріально-технічне забезпечення.

У зв'язку із зазначеним, забезпечення загальноосвітніх навчальних закладів комп'ютерною технікою та навчальними кабінетами хімії, біології, фізики, географії та математики тощо залишається нашим першочерговим завданням.

Окремо хочу виділити, може найголовнішу проблему нашої школи: старіння педагогічних кадрів. Сьогодні в навчальних закладах працює 80 тисяч вчителів пенсійного віку, що складає приблизно 17 відсотків від загальної кількості педагогічних працівників. Причому, за останні десять років їх кількість збільшилася на 15 тисяч осіб. Натомість, кількість учителів у віці до 30 років з кожним роком зменшується.

Звичайно, в освітній сфері досвід, мудрість і перевірені морально-етичні принципи викладача цінуються, мабуть, як ніде. Ми щиро шануємо і любимо педагогів, які виховали кілька поколінь учнів. Але ж очевидно, що вікова ротація необхідна і неминуча. А з цим у нас, як бачимо, не просто проблема, а вже тривожна хронічна ситуація.

Такий парадокс: випускників педагогічних вузів цілком достатньо для планомірного оновлення кадрів, а працювати нікому. Держава витрачає значні кошти на підготовку молодих вчителів, а випускники правдами і неправдами влаштовуються працювати де завгодно, тільки не в школі. Це абсолютно ненормальна ситуація.

Доручаю Міністру освіти і науки Дмитру Табачнику критично проаналізувати стан справ і терміново запропонувати такі зміни до нормативної бази, які передбачали б, щоб випускники педагогічних вузів, які навчалися коштом бюджету, обов’язково б отримували призначення за фахом і принаймні певний час обов’язково б відпрацювали у школі.

Потрібно серйозно, системно напрацювати нові стимули для залучення молоді до педагогічної роботи. На зміну літнім педагогам, які досягли пенсійного віку, повинні вчасно прийти молоді вчителі. Також вчасно повинен створюватись резерв молодих керівників і методистів.

Настав час системно і на довгу перспективу вирішувати цю проблему. Доручаю Міністерству освіти і науки розробити програму перетворень у педагогічній освіті та створення умов для оптимального омолодження педагогічних кадрів.

Ми хочемо, щоб наші громадяни увійшли до спільного європейського ринку конкурентоспроможними висококласними спеціалістами. А це закладається у школі. І ми всіма силами і можливостями держави повинні допомогти нашій школі, нашим вчителям вийти на рівень, відповідний рівень новітніх вимог і викликів.


За матеріалами Урядового порталу

Схожі публікації


Догори