Як зробити українську вищу освіту конкурентною – круглий стіл експертів

Як зробити українську вищу освіту конкурентною – круглий стіл експертів30 квітня 2015 року в Українському кризовому медіа-центрі відбувся круглий стіл «Закон «Про вищу освіту»: як зробити українську вищу освіту конкурентною?»

Участь у дискусії взяли Інна Совсун та Олег Деревянко – заступники міністра освіти і науки України, Віктор Огнев’юк – ректор Київського університету ім. Б. Грінченка, Олів’є Ведрін – президент Континентального університету в Києві, Володимир Бугров – проректор Київського національного університету ім. Т.Шевченка, Тарас Фініков – президент Фонду досліджень освітньої політики, представники від Федерації роботодавців України, експерти із освітніх питань, ЗМІ.

Дискусія розпочалася питань реформування вищої освіти, зокрема вимог до викладача сучасного навчального закладу, переліку того, що має знати і вміти студент, який виходить на ринок праці і що ж потребує роботодавець від сьогоднішніх випускників.

Експерти зійшлися на думці, що реформування освіти має у своєму фокусі тримати студента як головного споживача освітніх послуг, а результатом її має стати полегшення умов його інтеграції до ЄС та підвищення його конкурентоздатності на ринку праці.

Інна Совсун, перший заступник міністра освіти України, зазначила, що задля поставленої мети мають бути переглянуті підходи до визначення переліку знань та спеціальностей – у відповідності до міжнародних вимог, аби українські студенти мали більше можливостей щодо майбутнього працевлаштування. Саме задля цієї мети МОН ініціював, а Кабмін схвалив новий перелік спеціальностей, котрих навчатимуть в українських вузах, який скорочено до 109 позицій. Відповідне рішення затверджене постановою Кабміну.

Погоджуючись із таким підходом, Тарас Фініков, президент Фонду досліджень освітньої політики, зазначив, що оптимальним підходом у реформі має бути поєднання невеликої кількості спеціальностей із безліччю програм вузького професійного спрямування. Наявність же великої кількості подрібнених спеціальностей є ознакою консервативної системи. «Наразі все змінюється так швидко, що часто виникають ситуації, коли людина вступає до вищої школи на здобуття спеціальності, яка за кілька років зникає, або перетворюється на таку, яка дуже швидко деградує», – конкретизував експерт.

Також Тарас Фініков наголосив, що зараз в Україні досить «дешева викладацька праця» з великим навантаженням на викладача, а має бути вполовину менша із широким залученням студентства до самоосвіти, без примусу і ґрунтовного наставництва.

Олів’є Ведрін, президент Континентального університету в Києві, аналізуючи зміни, що відбуваються у царині реформи вищої школи в Україні та проводячи паралелі з європейськими підходами, зазначив, що варто завжди пам’ятати, з якою метою люди йдуть вчитися до університетів. «Освіта має бути гнучкою та близькою до потреб економіки. Мета навчання – отримати роботу. Тому викладачі мають бути щасливі лише тоді, коли їхні студенти знаходять добру роботу. Якщо це відбувається, це означає, що вони виконали свій обов’язок», – зазначив Олів’є Ведрін.

Цю думку продовжив і Родін Колишко, представник Федерації роботодавців України. На його переконання, мають з’явитися нові освітні стандарти, які враховуватимуть вимоги ринку праці.

Проте Володимир Бугров, проректор Київського національного університету ім. Т.Шевченка, зазначив, що з імплементацією професійних стандартів в академічні можуть виникнути певні складнощі – через різне бачення роботодавцями тих навичок, якими має володіти випускник ВНЗ. Тому наразі важливо залучити до роботи над такими стандартами людей-практиків, але тих, які водночас займаються чи знають специфіку наукової та академічної роботи, – підкреслив проректор.

Насамкінець розмови експерти дійшли згоди у тому, що процес реформування йде неквапливими кроками і зараз лише початок шляху. Але той тривожний дзвіночок, що українські студенти їдуть на навчання до інших країн, зокрема до Польщі цьогоріч виїхало 15 тисяч студентів, заставляє усім задуматися, що ж вітчизняній освіті не так і прийшов час змінюватися. І зараз студенту треба створити такі умови аби він тут знайшов те, що шукає за кордоном.

Прес-служба Профспілки працівників освіти і науки України


Як зробити українську вищу освіту конкурентною – круглий стіл експертівЯк зробити українську вищу освіту конкурентною – круглий стіл експертів

Як зробити українську вищу освіту конкурентною – круглий стіл експертівЯк зробити українську вищу освіту конкурентною – круглий стіл експертів

Схожі публікації


Догори