Критична ситуація в освіті: 24 мільйони учнів ризикують покинути навчання

Днями Генеральний секретар ООН Антоніу Гутерріш представив концептуальну записку «Освіта в епоху пандемії COVID-19 і наступні роки», попередивши про те, що пандемія привела до найсерйозніших порушень в системах освіти в світі за всю історію і загрожує втратою навичок і знань, яка здатна охопити не одне покоління учнів.

Згідно з концептуальною запискою, яка базується на інформації ЮНЕСКО і містить рекомендації щодо способів запобігання катастрофи, що насувається, закриття шкіл, цілком ймовірно, також сповільнить прогрес в галузі освіти.

ЮНЕСКО очолила роботу над концептуальною запискою Генерального секретаря, в яку увійшли матеріали, представлені 15 спорідненими організаціями.

«Ми вже зіштовхувалися з кризою в сфері навчання ще до пандемії», – заявив Генеральний секретар ООН Антоніу Гутерріш в своєму відеозверненні з нагоди презентації концептуальної записки. «Зараз ми стоїмо перед лицем катастрофи, що торкнулася цілого покоління і здатна розтратити незліченний людський потенціал, підірвати десятиліття прогресу і посилити вкорінену нерівність».

У документі міститься заклик до національних органів влади та міжнародної спільноти об'єднати зусилля щоб поставити проблеми освіти на передній план у програмах з відновлення та забезпечити інвестиції в сфері освіти. З цією метою ЮНЕСКО скличе спеціальну сесію Всесвітньої конференції з питань освіти до кінця поточного року.

Дані ЮНЕСКО показують, що в розпал кризи майже 1,6 мільярда учнів, що становить 94% від загальної кількості учнів в світі, в більш ніж 190 країнах постраждали від закриття навчальних закладів. На сьогоднішній день ця цифра становить 1 мільярд. А 100 країн ще не оголосили дату відновлення роботи шкіл.

У концептуальній записці наводяться прогнози ЮНЕСКО, згідно з якими 24 мільйони учнів, від дошкільнят до студентів вищих навчальних закладів, ризикують не повернутися до навчання в 2020 році після закриття установ у зв'язку з пандемією COVID-19. 

Найбільша частка учнів, що входять до групи ризику, – 5.9 мільйонів осіб – проживає в країнах Південної і Західної Азії. Ще 5,3 мільйона учнів, які перебувають в групі ризику, проживають в країнах Африки на південь від Сахари. Обидва регіони зіштовхнулися з серйозними проблемами в галузі освіти ще до початку пандемії, що скоріше за все призведе до значного погіршення їх стану.

За інформацією ЮНЕСКО, в сфері вищої освіти, ймовірно, буде спостерігатися найвищий показник відсіву і прогнозоване скорочення числа учнів на 3,5%, що призведе до скорочення числа учнів на 7,9 мільйонів осіб. 

На другому місці знаходиться дошкільна освіта: за прогнозами, кількість дітей, які відвідують школу, скоротиться на 2,8%, тобто на 5 мільйонів. Згідно з цими прогнозами, 0,27% учнів початкових шкіл і 1,48% учнів середніх шкіл, що відповідає 5,2 мільйонам дівчаток і 5,7 мільйонам хлопчиків, ризикують кинути школу.

«Ці цифри говорять про нагальну необхідність забезпечення безперервності навчання для всіх перед обличчям цієї безпрецедентної кризи, особливо для найбільш вразливих верств населення», – заявила Генеральний директор ЮНЕСКО Одре Азулай. «Концептуальна записка закликає до захисту інвестицій в освіту на всіх рівнях і попереджає, що, згідно з оцінками ЮНЕСКО, пандемія збільшить на третину вже існуючий дефіцит фінансування в 148 мільярдів доларів США. Такі інвестиції необхідні для здійснення раніше прийнятої на міжнародному рівні цілі у сфері сталого розвитку на період до 2030 року (ЦСР 4) в країнах з низьким рівнем доходу і рівнем доходу нижче середнього».

Закриття шкіл не тільки підриває освіту, воно також ускладнює надання основних послуг дітям та громадам, включаючи доступ до збалансованого харчування, а також здатність батьків ходити на роботу. Крім цього, закриття шкіл також збільшують ризик насильства по відношенню до жінок і дівчаток.

Згідно з концептуальною запискою, в якій підкреслюється роль освіти в забезпеченні економічного прогресу, сталого розвитку та тривалого миру, запобігання переходу від кризової ситуації в сфері навчання до катастрофи, що зачіпає ціле покоління, має стати одним з головних пріоритетів для світових лідерів і зацікавлених сторін всього освітнього співтовариства .

У концептуальній записці надані рекомендації в чотирьох сферах з метою пом'якшення наслідків пандемії:

Запобігти передачі вірусу і ретельно спланувати відновлення роботи шкіл. Це включає заходи з охорони здоров'я і безпеки, задоволення потреб маргіналізованих дітей і спільне планування та консультації з вчителями, батьками та громадами. ООН випустила інструкції щодо надання допомоги урядам в цій складній роботі.

Захищати фінансування в галузі освіти і координувати вплив. Незважаючи на той факт, що на державні витрати накладаються обмеження, національні органи влади повинні захищати бюджет, виділений на освіту, і включати освіту в комплекси стимулюючих заходів для боротьби з коронавірусом.

Міжнародне співтовариство повинно забезпечувати захист надання офіційної допомоги з метою розвитку освіти. Звільнення, відстрочення та реструктуризація заборгованості країн з низьким рівнем доходу і рівнем доходу нижче середнього є частиною рішення, спрямованого на надання допомоги країнам в інвестуванні в сфері освіти.

Зміцнити системи освіти з метою справедливого та сталого розвитку. Для відновлення стійкості необхідно приділяти першочергову увагу питанням справедливості та відкритості за допомогою заходів, спрямованих на задоволення потреб найбільш маргіналізованих і вразливих учнів, а також на забезпечення того, щоб економічні труднощі і гендерні норми не перешкоджали поверненню дівчаток до шкіл. Необхідно зміцнювати потенціал управління ризиками на всіх рівнях.

Переосмислити освіту і прискорити позитивні зміни в галузі викладання і навчання. Масштаби інновацій, здійснених за короткий час з метою забезпечення безперервності навчання, доводять, що зміни можуть відбутися швидко. Дані нововведення заклали основу для переосмислення питань в галузі освіти і сприяли створенню більш перспективних, інклюзивних, гнучких і стійких систем.

Рішення повинні враховувати втрати в галузі навчання, запобігати відсіву учнів, особливо серед найбільш маргіналізованих груп, і забезпечувати соціальне та емоційне благополуччя учнів, викладачів і персоналу навчальних закладів. До інших пріоритетів відносяться більш ефективна підтримка вчителів, усунення бар’єрів у забезпеченні зв’язку, інвестування в цифрові технології і гнучкі методи навчання.

Концептуальна записка ООН публікується разом з кампанією #SaveOurFuture – «Врятувати наше майбутнє», в ній беруть участь велика кількість партнерів і проводиться вона під керівництвом десяти організацій, включаючи ЮНЕСКО. Її мета – підвищити обізнаність про глобальну надзвичайну ситуацію в сфері освіти і закликати до збільшення інвестицій для створення більш досконалих, інклюзивних і стійких систем освіти в майбутньому.

Міжнародний відділ ЦК Профспілки

Схожі публікації


Догори