Результати опитування «Чи цінують вчителів та директорів шкіл в Європі?»

Міжнародне дослідження з питань викладання і навчання (TALIS), яке постійно проводить Організація економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР), збирає інформацію від вчителів і директорів шкіл в країнах ОЕСР.

23 березня 2020 року ОЕСР опублікувала другу доповідь за результатами TALIS 2018 року, «Вчителі та директори шкіл як професіонали, яких цінують».

Перший том доповіді TALIS-2018, «Вчителі та директори шкіл – особи, які навчаються протягом всього життя» (червень 2019), говорить про те, що вчителі та директори шкіл високо мотивовані в своєму прагненні впливати на розвиток дитини.

У другому ж томі зосереджується увага на умовах праці вчителів і директорів шкіл та їх стані здоров’я, який пов’язаний з роботою, а також демонструється низка сфер, які потребують додаткових зусиль, щоб запобігти утворенню дефіциту вчителів протягом майбутніх років.

Доповідь ясно дає зрозуміти, наскільки життєво необхідно залучати нових кандидатів до професії вчителя і шкільного керівника.

Середній вік вчителів у країнах ОЕСР складає 44 роки, а 34% вчительського корпусу – це люди старше 50 років.

Середній вік виходу на пенсію – 64,3 роки для чоловіків і 63,7 років для жінок, і це «означає, що системи освіти повинні будуть оновити не менше третини педагогічного складу шкіл в наступні 15 років».

Організація економічного співробітництва та розвитку пропонує, щоб уряди заздалегідь планували дії, спрямовані на боротьбу з дефіцитом вчителів. 

Пропонується введення нових посад для вчителів-початківців та гнучку процедуру вступу до професії. Однак в організації також визнають, що ці кроки можуть спричинити ризик зниження професійних стандартів.

У доповіді зазначається, що отримання вчителями і директорами шкіл задоволення від своєї роботи – це складне питання, що вимагає цілісного, всеохоплюючого підходу до теми привабливості кар’єри в сфері освіти.

«Умови праці, можливості для підвищення кваліфікації та професійного зростання, соціальний статус і професійна самостійність мають величезне значення для формування професії вчителя, яка є не тільки фінансово привабливою, але й приносить інтелектуальне задоволення». У своїй багатогранній концепції задоволення від роботи Організація економічного співробітництва та розвитку спирається на той факт, що 61% вчителів, які брали участь в опитуванні, не задоволені своїм окладом, але переважна їх більшість (90%) вказали, що «в цілому, вони задоволені своєю роботою».

На жаль, опитування свідчать про те, що вчителі та директори шкіл часто не відчувають, що їхня праця високо цінується суспільством. 

Лише 26% вчителів і 37% директорів шкіл в країнах ОЕСР згодні з тим, що їхню професію цінують.

Вчителі-чоловіки, вчителі молодші 30 років та вчителі-початківці більш схильні вважати, що їхня професія цінується, ніж вчителі-жінки, вчителі старші 50 років і вчителі, які мають досвід роботи більше аніж 5 років.

Найменше відчувають, що їх праця цінується суспільством вчителі, які працюють в Словаччині (95% яких вважають, що їх цінують не дуже високо), у франкомовній громаді Бельгії (94%), Словенії (94%) і Франції (93%).

Європейські країни, де вчителі відчувають, що суспільство цінує їх працю – це Казахстан (63% вважають, що їх цінують високо), Фінляндія (58%) та Росія (44%).

У доповіді демонструються Швеція та Естонія як позитивні приклади країн, уряди яких своїми діями підвищили престиж і привабливість вчительської професії – головним чином, за рахунок підвищення окладів вчителів.

Коли мова заходить про умови найму, більшість вчителів (82%) мають безстрокові трудові договори, 6% мають строкові трудові договори з терміном більше одного року, і 12% мають строкові трудові договори з терміном один рік і менше.

Серед європейських країн найменший шанс отримати постійну роботу мають вчителі Грузії (лише 30%), при цьому найвища частка вчителів з контрактами тривалістю один рік і менше також в Грузії (30%). Такі короткострокові договори найму також поширені в Італії (25%), Іспанії (27%) та Румунії (21%).

Загалом, 66% вчителів в країнах Організації економічного співробітництва та розвитку повідомили, що вони задоволені своїми умовами зайнятості, якщо не говорити про зарплату.

У той же час багато вчителів вказують на те, що їх робота пов’язана з великим стресом. Найбільш схильні до стресу вчителі проживають в Португалії, Англії, Угорщині та фламандській громаді Бельгії.

Вчителі, які мають найнижчий рівень стресу, проживають в Грузії, Казахстані, Росії та Румунії.

Основні причини високого рівня стресу на роботі пов’язані з надмірним навантаженням: занадто багато адміністративної роботи, занадто багато підготовки до уроків, занадто велика кількість уроків.

У доповіді також наголошується, що гендерна рівність залишається значною проблемою в секторі освіти. 68% всіх вчителів в країнах ОЕСР – жінки, при цьому жінки становлять лише 47% директорів шкіл.

Організація економічного співробітництва та розвитку пропонує урядам провести дослідження для порівняння привабливості (оклади та інші фактори) роботи вчителів з роботою в інших сферах, де частка зайнятих чоловіків є вищою, але де професія вимагає рівня кваліфікації, аналогічного викладацькому.

Міжнародний відділ ЦК Профспілки

Схожі публікації


Догори