73% молоді в Україні хочуть мати власний бізнес: результати опитування

Українська молодь надає перевагу самозайнятості та власному бізнесу через бажання самореалізовуватися, рухатися за власними інтересами та захопленнями. Водночас лише третина респондентів зробила певні кроки для започаткування власної справи: інформує портал Work.ua.  

Згідно з результатами дослідження лабораторії Rating Lab «Ставлення молоді до власного бізнесу: Україна та ЄС», проведеного спільно з соціологічною групою «Рейтинг», 73% молоді в Україні хочуть мати власний бізнес і лише 19% – працювати за наймом. Але цікаво, що лише третина респондентів, які хотіли б займатися своєю справою, зробили певні кроки для його початку, сказано в дослідженні.

Щодо початкового капіталу молодь в Україні розраховує здебільшого на себе й на власні заощадження, ресурси, менше довіряє банкам, державним установам тощо.

Найбільша мотивація для молодих українців розпочати власну справу – особисте задоволення від втілення ідеї (65%). На другому місці – покращення матеріального стану та незалежність, свобода (55%).

На запитання «Чому ви б надали перевагу бути найманим працівником, ніж працювати на себе?», 64% респондентів вибрали «регулярний стабільний дохід», а 42% проголосувало за «недостатність фінансів і ресурсів для роботи на себе, невпевненість у власних силах». 38% опитуваних відповіли, що їм необхідно мати фіксований час, а 36% – невистачає додаткових знань, умінь, навичок для того, щоб розпочати власну справу.

«Українська молодь загалом більш прискіпливо ставиться до умов роботодавця. Для нас значно важливіше хороша зарплата і бонуси, баланс між життям і роботою, фінансова стабільність та кар’єрне зростання», – зазначено в дослідженні.

Найважливішим для молоді, яка хотіла б започаткувати власну справу, є бажання рухатися за власними інтересами та захопленнями (63%). 

Також важливою є підтримка регіону і країни (39%), що перегукується з воєнним часом, зростанням патріотизму в суспільстві й зміцненні соціальних зв’язків.

«Тобто ми бачимо, що у своїх прагненнях молодь відходить від сприйняття роботи виключно як діяльності для заробляння грошей, від розуміння працівника 2одним з багатьох гвинтиків системи». З точки зору актуальних теорій профорієнтації цей рух відповідає тенденціям сучасності, оскільки наші інтереси – це те, що здатне дуже ефективно мотивувати на розвиток і робити роботу з задоволенням», – пишуть експерти дослідження.

Більша частка української молоді прагне розвивати власну справу у сферах:

  • торгівля;
  • IT;
  • електронна-комерція;
  • культура та дизайн;
  • туризм.

Сфера виробництва цікавить молодь менше, її вибрали лише 7% респондентів. Після йдуть: освіта, наукові дослідження, інженерія. Ці сфери в Україні не виглядають прибутковими та зазвичай реалізуються коштом вкрай обмеженого фінансування державою, розмірковують автори дослідження. Ще менш привабливими виглядають маркетинг, підтримка бізнесу та фінансові послуги.

Цікаво, що наймолодші учасники опитування (від 15 до 18 років) більше схиляються до розвитку у сферах IT та онлайн комерції, а старші (від 18 до 30) – до торгівлі, дизайну і виробництва.

 

Довідково

Терміни проведення дослідження: 20-25 травня, 2023. Аудиторія дослідження в Україні: молодь віком 15-30 років. 

Вибіркова сукупність: 900 респондентів. Метод опитування: CAWI (Computer Assisted Web Interviewing) здійснено на основі комбінованої випадкової вибірки номерів мобільних телефонів з використанням Big Data Kyivstar, Vodafone, та месенджерів. Помилка репрезентативності дослідження з довірчою імовірністю 0,95: не більше 3,5%.



 

Пресслужба Профспілки працівників освіти і науки України

Схожі публікації


Догори