Тенденції в оплаті праці вчителів у Європі

Зростаючі очікування щодо якості навчання вимагають від вчителів та керівників шкіл розвивати широкий спектр компетенцій та виконувати більше завдань, ніж раніше. Вони мають вміти використовувати інформаційні та комунікаційні технології, працювати в команді, навчати дітей з різним соціально-економічним та культурним походженням, сприяти інтеграції дітей з особливими освітніми потребами та брати участь у керівництві та управлінні школою.

Складність та різноманітність необхідних компетенцій у вчителів породжує виклики для всіх національних систем освіти: як залучити найталановитіших людей до педагогічної професії та утримати їх. Ключовим елементом у створенні привабливості професії є оплата праці.

Поряд з такими факторами, як умови праці, перспективи кар'єрного росту, можливості професійного розвитку та визнання, вона відіграє важливу роль у залученні людей до професії, а також у забезпеченні того, що вчителі отримують задоволення від своєї роботи і є достатньо мотивовані продовжувати високоякісне викладання.

Нещодавно Виконавче агентство ЄС з питань освіти, аудіовізуальних засобів та культури Європейської комісії (ЕАСЕА) опублікувало дослідження «Оклади та надбавки вчителів та директорів шкіл у Європі». У ньому аналізуються оклади та надбавки вчителів та керівників шкіл за 2016-2017 навчальний рік у дошкільних навчальних закладах, початкових та середніх державних школах у 41 освітній системі країн Європи.

На підставі проведеного аналізу виокремлено такі основні тенденції в оплаті праці вчителів у Європі. Серед них:

• У Європі середній початковий оклад у дошкільній освіті за звітний рік становив 24 351 євро, а максимальний оклад на цьому рівні склав 38 255 євро. Відповідні розміри середнього та максимального окладів для інших рівнів освіти: 26 021 євро та 42 038 євро у системі початкової освіти; 27 301 євро та 44 732 євро в середній освіті; і 28 210 євро та 47 317 євро у вищій середній освіті.

• Оклади шкільних вчителів у Східній Європі значно нижчі, ніж у Західній Європі. У Болгарії та Румунії початковий оклад учителів становить майже одну третину від середнього по ЄС. У середній освіті окрім усіх східноєвропейських та балканських країн максимальні оклади нижчі за середньоєвропейський рівень в Італії, Мальті, Фінляндії, Швеції, Великобританії, Ісландії та Норвегії. Водночас у семи країнах максимальні оклади перевищують середньоєвропейський рівень більш ніж на 25% (Люксембург, Швейцарія, Німеччина, Ірландія, Нідерланди, Австрія та Португалія).

• У більшості європейських країн існує помітна різниця між розмірами окладів на різних рівнях освіти. Вчителі початкових класів, а особливо працівники дошкільних закладів, заробляють менше, ніж вчителі середньої школи. У середній освіті, вчителі старших класів середньої школи, як правило, отримують вищу зарплату, ніж ті, хто працює у молодших класах.

• Професія вчителя передбачає зростання окладу впродовж кар’єри, однак цей ріст значно різниться між країнами. Наприклад, для вчителів молодших класів середньої освіти Данії, Литви, Ісландії, Норвегії та Сербії різниця між найвищим та початковим окладом становить менше 20%. А в Ірландії, Греції, Угорщині, Австрії та Португалії максимальний оклад майже вдвічі перевищує початковий, а в Румунії – навіть більше.

• Нижчі початкові оклади необов'язково означають швидші темпи підвищення окладів та навпаки. Водночас, чим довше необхідно працювати, щоб отримувати максимальний оклад, тим більша відсоткова відмінність між початковим та найвищим окладом. У середньому, щоб отримувати найвищий оклад, потрібно працювати близько 28 років, але в деяких країнах для цього достатньо лише 10 років.

• В 2016/17 році у більшості європейських країн було підвищено оклади викладачів. Реформа або зміна тарифної сітки призвели до зростання на 4% або більше (порівняно із окладами в 2015/16) окладів в Ірландії та ще восьми інших держав-членів з Центральної та Східної Європи (Болгарія, Чеська Республіка, Естонія, Латвія, Угорщина, Австрія, Румунія та Словаччина). Колективні переговори сприяли підвищенню окладів на понад 3% у Данії, Мальті, Швеції, Ісландії та Чорногорії.

• Заробітна плата працівників бюджетної сфери залишалася замороженою в Італії та Ліхтенштейні. У Литві, Люксембурзі, Нідерландах та Фінляндії оклади вчителів залишилися практично такими ж, як у попередньому році. У Боснії та Герцеговині зарплата вчителів знизилась.

• Реальний розмір окладів (тобто з врахуванням інфляції) вчителів, що вступають до професії в 2016-2017 році, все ще нижчий, ніж у 2009/2010 роках, у дев’яти європейських країнах. У Греції заробітна плата вчителів-початківців у реальному вираженні в 2016-2017 році становила приблизно дві третини заробітної плати, яку вони отримували сім років тому.

• В доповнення до окладів у всіх системах освіти країн Європи вчителям виплачуються надбавки. Майже в усіх країнах вчителям компенсують виконання додаткових обов'язків та понаднормову роботу. Надбавки за додаткову кваліфікацію, за високі результати в роботі та викладання в складних умовах виплачуються майже в половині систем освіти.

• У більшості систем освіти основну відповідальність за встановлення надбавок для вчителів покладено на органи вищого рівня, тоді як школи автономно приймають рішення щодо встановлення більшості надбавок тільки в деяких країнах (Данія, Естонія, Латвія, Литва, Нідерланди, Швеція та Ісландія) .

• Керівники шкіл отримують різні зарплати в залежності від розміру та інших характеристик школи у більш ніж половині країн. Різниця в зарплаті керівників між школами зазвичай складає менше 20%, але в деяких країнах вона може бути більшою, наприклад в Ірландії, Латвії, Нідерландах (середня вища освіта), Португалії, Сполученому Королівстві (Англія, Уельс і Північна Ірландія) та Ісландії.

• Максимальний оклад керівників шкіл у більшості країн є щонайменше на 25% вищим, ніж у вчителів з мінімальною кваліфікацією. 


Завантажити таблицю окладів mnmalniy-ta-maksimalniy-rchniy-oklad-vchitelv-2016-17.pdf [124,08 Kb][79] Завантажити Переглянути документ онлайн 
Міжнародний відділ ЦК Профспілки

Схожі публікації


Догори