Недостатня фінансова грамотність учнів – результати міжнародного дослідження

Недостатня фінансова грамотність учнів – результати міжнародного дослідженняВідповідно до результатів Програми міжнародної оцінки знань учнів (ПІСА) за 2012 рік, опублікованих Організацією економічного співробітництва та розвитку (ОЕСР) лише у 2014 році, чимало молоді недостатньо володіє фінансовими питаннями.

Кожний сьомий учень у 18 країнах ОЕСР, які брали участь у першому міжнародному оцінюванні фінансової грамотності, не в змозі прийняти навіть найпростіші рішення стосовно повсякденних витрат, і тільки один з десяти здатен вирішувати складні фінансові завдання.

Всього у тестах взяли участь близько 29 тисяч учнів у віці 15 років. Метою тесту була оцінка знань та навичок підлітків у вирішенні фінансових питань, наприклад, розумінні банківської виписки, обчисленні вартості кредиту, чи розумінні того, як працює страхування.

«Підвищення фінансової грамотності та знань має вирішальне значення, оскільки сьогодні фінансові ризики, які впливають на майбутнє громадян, проявляються у все більш ранньому віці», - заявив генеральний секретар ОЕСР Анхель Гурріа, презентуючи доповідь 7 липня в Парижі разом із Її Високістю Королевою Нідерландів Максимою, Спеціальним адвокатом Генерального секретаря ООН з питань фінансування розвитку.

У резюме доповіді наголошується, що фінансові питання є частиною повсякденного життя багатьох 15-річних дітей: вони вже є споживачами таких фінансових послуг, як наприклад банківські рахунки з доступом до онлайн платежів. Оскільки вони наближаються до завершення обов'язкової освіти, то зіштовхуються зі складним вибором, одним з перших у їхньому житті: чи продовжувати освіту, а також як її фінансувати.

Фінансова грамотність - важлива навичка в житті

Фінансова грамотність, таким чином, є однією з найважливіших життєвих навичок, і повинна займати гідне місце у глобальній політиці, зазначається у доповіді. Скорочення систем соціальної допомоги, демографічні зміни, зростаюча складність і розмаїття фінансових послуг - все це підвищує важливість забезпечення фінансової грамотності громадян і споживачів різного віку.

«Деякі уряди почали розробляти стратегії і політику, спрямовані на те, щоб люди мали необхідні навички протягом усього свого життя», - зазначив Анхель Гурріа. «Але більшості урядів ще необхідно внести це питання до свого порядку денного, щоб громадяни були підготовлені до все більш складного фінансового світу».

Найвищий середній бал з фінансової грамотності отримали учні Шанхаю (Китай), за ними йде фламандська частина Бельгії, Естонія, Австралія, Нова Зеландія, Чехія та Польща. У доповіді також зазначається, що у питаннях фінансової грамотності різниця в результатах хлопчиків та дівчат незначна і набагато менша, ніж в математиці чи читанні.

Інші наслідки

Нерівність в доходах також відображається на ключових шкільних предметах: благополучні з соціально-економічної точки зору учні набирають набагато більше балів, ніж їхні неблагополучні однолітки в усіх країнах-учасницях. Також учні-імігранти показали дещо нижчі результати, ніж не іммігранти зі схожим соціально-економічним статусом. Різниця між цими двома групами вища за середню у фламандській частині Бельгії, Естонії, Франції, Словенії та Іспанії.

Опитування також показало, що навички в області математики і читання дуже тісно пов'язані з фінансовою грамотністю. Однак високі показники з цих предметів не завжди свідчать про фінансову грамотність. Країни, які отримали високі оцінки з математики або читання в основному також демонструють хороші результати з фінансової грамотності. Але Австралія, Чеська Республіка, Естонія, фламандська частина Бельгії та Нова Зеландія отримали дещо вищі оцінки з фінансової грамотності, ніж очікувалося з огляду на їхні досягнення в математиці і читанні. З іншого боку, учні Франції, Італії та Словенії навпаки, показали гірші результати, ніж прогнозувалося.

Отримані результати не є достатніми для ідентифікації кращих підходів до поліпшення фінансової грамотності на даному етапі. ОЕСР буде проводити нові дослідження, щоб дати відповідь на це питання в майбутньому.

Інтернаціонал Освіти: фінансова грамотність допомагає учням та студентам стати інформованими громадянами і домогтися кращого майбутнього

«Надання громадянам навичок, необхідних для розкриття їх потенціалу, участі у все більш взаємопов'язаній світовій економіці, а в кінцевому підсумку – трансформація кращих робочих місць в краще життя має бути центральним об'єктом уваги політиків у всьому світі», - заявив консультант ІО Джон Бенгс.

Але не відсутність фінансової грамотності спричинила фінансову кризу, а жадібність банкірів, чия єдина мета полягає в отриманні максимального прибутку, додав він: «ОЕСР та інші організації не повинні покладати провину за виникнення економічної кризи на низьку фінансову грамотність, ігноруючи той факт, що мав місце недостатній контроль над безвідповідальною діяльністю банкірів. Учнів потрібно навчати соціально відповідальному використанню фінансів, у тому числі і причинам фінансових криз».

Очевидно, що базова фінансова грамотність є життєво важливою навичкою. Джон Бенгс підкреслив, що значні відмінності між студентами різних країн викликають тривогу, як і той факт, що дівчата і молоді жінки відстають від своїх колег-чоловіків.

Він також наголосив, що результати Програми міжнародної оцінки знань учнів ПІСА-2012 вказують, що найефективнішими шкільними системами є ті, в яких рівномірно розподіляються освітні ресурси між благополучними і неблагополучними школами, надана більша автономія школам щодо навчальних планів і оцінювання знань. «Ми хотіли б підкреслити, що залучення всіх зацікавлених сторін - в тому числі студентів, батьків та профспілок - у розробку політики в сфері освіти, вчителів, шкільного навчання є гарантованим способом побудови успішної шкільної системи».

Міжнародний відділ ЦК Профспілки

Схожі публікації


Догори