Питання освіти у торгівельних угодах: ставки занадто високі

Питання освіти у торгівельних угодах: ставки занадто високіПитання освіти сьогодні активно обговорюються в рамках переговорів щодо глобальних угод про вільну торгівлю. Директор Європейського комітету профспілок освіти Мартін Рьомер розповів про можливі наслідки цього у програмі РадіоЛейбор «Глобальні торговельні угоди націлені на приватизацію освіти».

«Питання державної освіти, безумовно, є частиною переговорного процесу на сьогодні. Проте існує величезна проблема з прозорістю переговорів», – зазначив директор європейського регіону Інтернаціоналу Освіти.

Наразі уряди ведуть переговори щодо підписання низки нових торговельних угод, а саме угоди про Транстихоокеанське партнерство (ТПП), всеосяжної економічної та торговельної угоди між Канадою та ЄС (CETA), угоди про Трансатлантичне торговельно-інвестиційне партнерство (TTIP) і угоди про торгівлю послугами (ТіСА). Спільною рисою усіх цих переговорів є недостатня прозорість та відсутність консультацій з соціальними партнерами і громадянським суспільством.

Із цього переліку Мартін Рьомер особливо виокремив угоду про торгівлю послугами, щодо якої відбулося вже 11 раундів переговорів, але усі дискусії проходять за зачиненими дверима і жоден представник громадськості не знає їх перебігу.

Мартін Рьомер зазначив, що якраз у день інтерв’ю Європейська Комісія оприлюднила свої пропозиції щодо угоди ТіСА. «Виходячи з того, що ми побачили, питання освіти будуть включені в угоду, принаймні, таким же чином, як це було зроблено в Генеральній угоді з тарифів і торгівлі (ГАТТ)», – додав Рьомер.

Не допустити приватизації

На думку Рьомера очевидним є те, що учасники переговорів намагаються гармонізувати питання, які на сьогоднішній момент обговорюються в рамках угоди про Трансатлантичне торговельно-інвестиційне партнерство і угоди про торгівлю послугами, хоча, можливо, будуть зроблені застереження щодо державної освіти та включення приватної освіти.

У такому вигляді торговельні угоди не надають чіткого визначення того, що вважається державною, а що – приватною (і на сьогодні, в торговельних угодах чітко не визначено поняття державної та приватної освіти). Занадто розмиті формулюванні використовуються на переговорах.

На запитання, наскільки торговельні угоди можуть вплинути на якість освіти, Європейський директор М. Рьомер зауважив, що в деяких урядів через фінансові обмеження внаслідок економічної кризи може виникнути спокуса прийняти пропозицію з боку приватних корпорацій взяти освіту в свої руки. А коли приватні компанії переберуть на себе державні системи освіти, не буде жодних гарантій щодо якості освіти.

Для Європейського комітету профспілок освіти найкраща відповідь, як не допустити переходу державної освіти в приватні руки, зводиться до одного: питання освіти мають бути виключені з торговельних переговорів.

Оскільки торговельні переговори тривають, Інтернаціонал освіти та Європейський комітет профспілок освіти продовжують проводити роботу з урядами і поширювати інформацію про наслідки торговельних угод для державної освіти.

Міжнародний відділ ЦК Профспілки

Схожі публікації


Догори