Профспілки Латвії критикують нову модель оплати праці вчителів

Профспілки Латвії критикують нову модель оплати праці вчителівПредставники Профспілки працівників освіти і науки Латвії (LIZDA) стверджують, що Міністерство освіти і науки Латвії врахувало лише декілька з 24 поданих пропозицій щодо нової моделі оплати праці, проігнорувавши цілу низку важливих деталей.

Ілзе Пріжевоіте, експерт організації з питань заробітної плати, бюджету та соціального забезпечення заявила: «З 1 вересня 2009 року заробітна плата вчителя розраховується згідно принципу фінансування шкіл у Латвії «гроші йдуть за учнем».

У цій системі фінансування Міністерство освіти виділяє муніципалітетам/органам місцевого самоврядування бюджетні кошти на зарплати вчителів пропорційно кількості учнів у школах муніципалітету. Потім муніципалітети направляють бюджетні кошти в освітні установи. Це призводить до ситуації, коли зарплата за аналогічну роботу може значно відрізнятися, оскільки зароблені вчителем гроші залежать від розміру школи.

У результаті освітні установи конкурують одна з одною з тим, щоб залучити якомога більше учнів. Ця модель оплати праці є несправедливою і дискримінаційною щодо учнів, тому що не сприяє забезпеченню рівних можливостей для отримання якісної освіти, включаючи організацію роботи груп продовженого дня та гуртків. Більше того, вона породжує переповнені класи.

Нинішня модель оплати праці перешкоджає адекватній виплаті заробітної плати незалежно від типу і розміру освітнього закладу. Вона призводить до закриття невеликих шкіл, втрати робочих місць і різниці в оплаті праці між вчителями, які працюють у великих, середніх і маленьких школах».

Міністерство освіти і науки вирішило ввести в 2016 році нову модель оплати праці вчителів. Для цього необхідно невідкладно розробити нові правила.

«6 березня 2015 року, Міністерство освіти отримало сьому версію проекту правил від Кабінету Міністрів. Наша профспілка брала активну участь в усіх засіданнях робочої групи і висловила свою точку зору та обґрунтовані заперечення. На жаль позиція профспілки не була врахована. Наша профспілка виступає проти поспішного впровадження нової системи. І більше того, ми продовжуємо діалог з Міністерством освіти з метою уникнення проблем, виявлених під час апробації нової системи, які негативно впливають на якість освіти», – додала Ілзе Пріжевоіте.

Вона наголошує, що нова модель оплати вчителів передбачає 36-годинний робочий тиждень. В рамках нової моделі викладачам деяких предметів надається більше контактних годин, ніж в умовах нинішньої моделі; кількість годин, присвячених підготовці та планування уроків, перевірці робіт учнів, а також кількість годин для консультацій та індивідуальної роботи з учнями, недостатньо добре розпланована. Більше того, зарплата вчителів дошкільної освіти є нижчою за зарплату вчителів середніх шкіл, незалежно від рівня освіти та кваліфікацій.

У рамках нової системи оплати праці мінімальна заробітна плата академічного персоналу встановлюється на нижчому рівні, ніж заробітна плата вчителів, які працюють в закладах середньої та професійно-технічної освіти та навчання. Вчителі незадоволені новою системою оплати праці.

«Запропонована Міністерством освіти модель оплати праці не сприяє вирішенню проблеми адекватної оплати праці освітян. Більш того, якщо уряд хоче забезпечити якісну освіту, йому потрібно гарантувати гідну заробітну плату вчителям і допоміжному персоналу (бібліотекарям, логопедам, психологам і помічникам вчителів, тощо) в кожному освітньому закладі незалежно від його місця розташування, типу і розміру. Надмірне навантаження педагогічних працівників призводить до виснаження фізичних і духовних сил, стресу і часткового виконання роботи. Модель фінансування шкіл є непрозорою, складається враження, що вона спрямована на скорочення кількості шкіл і вчителів, а не на підвищення заробітної плати», – підсумувала Ілзе Пріжевоіте.

Міжнародний відділ ЦК Профспілки

Схожі публікації


Догори