Суперечливі освітні реформи в Іспанії на фоні зростання безробіття

Суперечливі освітні реформи в Іспанії на фоні зростання безробіттяЗгідно з останніми офіційними даними в Іспанії вимальовується досить сумна картина, що характеризує сьогоднішню ситуацію, адже 6 мільйонів людей у країні – безробітні. Одна третина з яких – не отримує допомоги по безробіттю. Майже у двох мільйонів сімей усі члени сім’ї є безробітними, а 27% населення проживає за межею бідності.

Ці цифри сколихнули країну, яка знаходиться в центрі політичних і економічних скандалів через постійні звинувачення на адресу членів правлячої Народної партії.

Жорсткі заходи економії не діють


Для профспілок ці цифри є свідченням провалу політики жорсткої економії і скорочень, яку впроваджували декілька урядів, що змінювали один одного починаючи з травня 2010 року.

Наприклад, протягом останніх двох років було поспіхом прийнято дві трудові реформи, наслідком яких стало зменшення виплат у зв’язку зі звільненням і послаблення колективних переговорів.

На практиці рівень безробіття підвищився на 13%. Кількість звільнень через об’єктивні причини збільшилася на 49%. Число звільнень без можливості відновлення на робочому місці збільшилося на 66%. Зарплати втратили купівельну спроможність у зв’язку із їх «замороженням» та скороченням.

Серйозна загроза


Мільйони преміальних виплачуються менеджерам компаній, фондів і банків, які власне є відповідальними за ситуацію, що склалася, – заявляє «Соціальний саміт» – група, що об’єднує профспілки та громадські організації.

У той же час зарплати і пенсії урізаються, багатьом сім’ям просто не вистачає коштів навіть аби дожити до кінця місяця, тому вони змушені виселятися зі своїх будинків. Це може привести до серйозної загрози для демократичного співіснування – наголошує «Соціальний саміт».

Група «Соціальний саміт» оголосила про свою участь в акціях протесту, що відбуватимуться в Іспанії в найближчі тижні. Профспілки освітян також проводить два страйки: 13 і 20 березня.

Освітня реформа розділяє учнів

Сумно також виглядають перспективи у сфері освіти. Нинішній міністр освіти Хосе Ігнасіо Верт став ініціатором суперечливої Закону про поліпшення якості освіти, який спричинив «війну» в освітньому суспільстві з початком навчального року.

Профспілки освітян заявили, що реформа сприяє розподілу учнів і створенню елітарної моделі освіти.

Одним із заходів Закону є відродження старої системи зовнішнього оцінювання, яке буде проводитися в кінці кожного навчального періоду. На думку профспілок, цей крок суперечить принципу безперервного оцінювання.

Крім того, вони застерігають, що цей крок призведе до зростання кількості дітей, які залишають навчання до закінчення школи, – сьогодні цей показник складає 25%, що майже в два рази перевищує середньоєвропейський рівень. І якщо учень не здає екзамен, то не переходить до наступного класу.

Зміни в навчальній програмі

Ще одним аспектом реформи є скорочення навчальних предметів на вибір і ліквідація цілих програм, наприклад, ступеню бакалавра мистецтв, з одночасним збільшенням навантаження математики, природничих наук і читання.

Ці кроки виправдовуються тим, що тільки ці предмети оцінюються в міжнародних тестах PISA.

Учні також попали під каток реформи: їх розділяють у віці 12 років відповідно до «освітнього маршруту». У нещодавніх дослідженнях Організації економічного співробітництва та розвитку показано, що ця стратегія веде до нерівності: розділення учнів на категорії у ранньому віці відповідно до їх соціально-економічного становища сприяє тому, що вони залишають навчання до закінчення школи.

Натомість, у цих дослідженнях рекомендують загальне навчання щонайменше до 14 років, як це має місце у Фінляндії чи Швеції.

Зміни в управлінні

Цей же закон також передбачає більшу «автономію» навчальних закладів для того, щоб стимулювати більшу «спеціалізацію». Це небезпечний захід, який, на думку профспілок, відкриває двері для прихованої приватизації.

Так звана спеціалізація навчальних програм приведе до відбору учнів і виключення тих, які зіштовхуються з труднощами в навчанні, викликаними несприятливими соціально-економічними умовами.

«Новий закон не передбачає жодних спеціальних заходів для зменшення цих труднощів, – заявив Генеральний секретар «Робітничих комісій – Освіта» Франциско Гарсія, – навпаки, він сприяє поділу учнів не лише з точки зору їх навчальних успіхів, а, в першу чергу, з точки зору їх соціально-економічного становища».

Генеральний секретар «Загальної спілки трудящих – Освіта» Карлос Лопес підкреслив, що новий документ послаблює шкільні правила і робить їх залежними від «законів попиту і пропозиції, забуваючи про планування освіти».

Крім того, він стверджує, що закон знімає відповідальність зі шкільних рад, обмежує участь батьків в управлінні, і розширює роль директора школи, який стає схожим на начальника відділу кадрів із повноваженнями вибирати вчителів».

Вища освіта: привілей для небагатьох

Що стосується вищої освіти, вступні іспити будуть відмінені, а кожен університет зможе впровадити власні вступні тести, що призведе до створення університетів різних категорій.

Крім того, спостерігається тенденція до збільшення плати за навчання, так само, як в Англії чи США. У деяких регіонах це зростання було значним: 67 % у Каталонії і 50 % у Мадриді.

Мобілізація студентів

За таких обставин Спілка студентів провела низку протестних акцій, кульмінацією яких став трьохденний страйк на початку лютого 2013 року.
Студенти вимагають від Міністерства освіти не тільки відміни скорочень – шкільні бюджети у порівнянні з 2010 роком втратили більше, ніж 6 млрд євро і відкликання Закону про поліпшення якості освіти, але й закликають до відставки міністра Верта.

Майже 750 страйкових комітетів і 500 пікетів на початку лютого привернули увагу до освітніх процесів, що передували страйку. Демонстрації пройшли в 30 містах Іспанії.

До акцій протесту приєдналися також батьки та учителі під егідою Платформи захисту державної освіти, до якої входять Федерація батьків та членські організації Інтернаціоналу Освіти: «Робітничі комісії – Освіта», «Загальна спілка трудящих – Освіта» і Конфедерація профспілок працівників освіти.

Солідарність Інтернаціоналу Освіти

Інтернаціонал Освіти висловлює солідарну підтримку іспанському освітньому співтовариству в його боротьбі за освіту як суспільне право і суспільне благо.

Інтернаціонал Освіти вважає реформи, впроваджувані Законом про поліпшення якості освіти, частиною глобальних освітніх реформ, які змінюють системи освіти в усьому світі.

Ці освітні реформи, проведенню яких сприяють такі міжнародні організації, як Світовий банк, трансформують роль державного сектору в сфері освіти, впроваджуючи в ній ринкові механізми, норми, цінності і методи управління.
Наприклад, вони спрямовані на підвищення якості освіти без інвестування додаткових ресурсів, застосовуючи економічні теорії там, де потрібні педагогічні.

У політичному документі Інтернаціоналу Освіти заперечується «вузький, інструментальний погляд на освіту, виключно як на навчання студентів для того, щоб вони стали кваліфікованими найманими працівниками».

Натомість, Інтернаціонал Освіти виступає за «підхід до освіти, який слугує суспільним цінностям на місцевому та глобальному рівнях, а також культурним, демократичним, соціальним, економічним та екологічним потребам».

У цьому контексті роль державної освіти як фундаментального права людини «є набагато ширшою, ніж механічна інструментальна роль, нав’язувана багатьма прихильниками ринкових сил і споживчих моделей, «постачальник-клієнт».

Міжнародний відділ ЦК Профспілки
(використано матеріал сайту Інтернаціоналу Освіти)

Схожі публікації


Догори